Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket: Tunnel för dyrt

Publicerat måndag 5 februari 2007 kl 14.12
Banverkets nya dragning - klicka för större karta.

Nu har Banverket valt placering för den nya järnvägen i Kiruna. Rälsen ska läggas bakom gruvberget, genom LKAB:s industriområde och över den befintliga Sjöbangården fram till Luossavaara. Banverket har beslutat att inte gå vidare med en tunnel genom Luossavaara, eftersom man anser att det skulle kosta alldeles för mycket. ”Det finns ingen samhällsutveckling i det här”, säger en uppröd Hans Swedell (m), kommunstyrelsens vice ordförande.

– Det är kortast och klart bäst ekonomiskt. Och vi går in på LKAB:s industriområde så vi påverkar inte så mycket naturmark som vi gör på andra sidan, säger Robert Ericsson, utredningsledare på Banverket.

Kommunfullmäktige i Kiruna tog för en månad sedan beslut om att tunneln är en förutsättning för att Kiruna ska flyttas till stadsberget Luossavaara. Men till det finns inte pengar enligt Banverket.

– Som uppdraget har uppkommit så har inte Banverket med några pengar i våra planer, utan vi hänvisar till minerallagen att det är LKAB som ska stå för finansieringen. Och så länge inte vi har finansiering för en tunnelfråga så kan vi inte heller förorda den. Vi ser också att vi skulle ha svårigheter att hinna klart med den före 2012.

Kommunstyrelsens vice ordförande Hans Swedell (m) är upprörd:

– Det är kapitalet som styr helt och hållet. Banverket har säkert utfört ett uppdrag utifrån det som LKAB enligt minerallagen är beredd att ge, men det finns inga som heslt samhällsutvecklingsplaner i det här.

Innebär det att planen att flytta stan åt nordväst faller?
– Fullföljer man det fullt ut med dragningen runt Loussajärvi plus en E10:a som också ska byggas om framöver, då finns det inte mark kvar för att bygga det goda samhälle vi har i vår vision, säger Hans Swedell.

Nu återstår för kommunpolitikerna att lobba hos regeringen som ska ta det slutgiltiga beslutet om järnvägen inom ett år.

Ungefär 1,5 mil ny räls ska läggas och senast om fem år måste järnvägen vara klar. Banverket funderar på att bygga i etapper. Först rälsen bakom gruvan och så använder man den befintliga rälsen längs Sjöbangården för att komma över till stadssidan. Sedan planerar Banverket att lägga räls även på gruvsidan av Luossajärvi, eftersom LKAB inte vet hur länge Sjöbangården kommer att hålla.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".