Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kovändning om tunnel

Publicerat måndag 12 februari 2007 kl 17.20
Platsen för det nya Kiruna.

På måndagskvällen kommer kommunfullmäktige i Kiruna att ta ett beslut som går tvärt emot det som klubbades för en månad sedan. Kravet på en järnvägstunnel genom Luossavaara skrotas.

Efter ett möte med regeringen och LKAB:s ledning i Malmfältsgruppen släpper den styrande alliansen stridsfrågan om en tunnel.

Kommunalrådet Kenneth Stålnacke (s) anser nu att det nya samhället blir bättre utan en tunnel.

– En mycket bättre lösning ju mer jag tänker på det. All tung trafik hamnar på andra sidan sjön och man slipper damm- och bullerproblematik i samhället.

Det nya förslaget är att all järnvägstrafik ska gå väster om Luossajärvi. Och sedan ska järnvägen göra en avstickare till den östra sidan av sjön där nya centrum ska ligga. Sedan vill politikerna att man plockar bort dagens järnvägsspår framför Luossavaara så att man kan bebygga den marken.

Men i den fördjupade översiktsplanen som klubbades av Kommunfullmäktige bara för drygt en månad sedan står att centrum ska placeras vid Luossavaara, bara om det byggs en tunnel genom stadsberget.

– LKAB behöver inte längre rundkörning runt Luossajärvi, då faller det tunga argumentet för en tunnel. Dessutom får vi inget större stöd för tunneln från Banverket, säger Kenneth Stålnacke om anledningen till kovändningen.

Men visste ni inte tidigare var LKAB stod,
att de inte behöver någon tunnel?
– Jag har jobbat länge inom SJ, och i alla år har LKAB lobbat för att de av logistiska skäl behöver rundkörningen runt sjön. Det togs också upp i ett tidigt skede i planeringsarbetet för den nya järnvägen. Kanske är det prislappen på tunneln som fått LKAB att ändra sig, säger Kenneth Stålnacke.

Kirunapartisten Lars Törnman vill inte ta strid för tunneln. Men han är upprörd över hur fullmäktiges beslut har hanterats.

– Kommunen åker till Stockholm med buller och bång för att tvinga staten att bygga en tunnel. Efter tolv minuters möte med två ministrar säger man att man inte längre behöver någon tunnel, utan en säcklösning som ingen har hört talas om, säger Lars Törnman.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".