Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kampanj mot mopedbuset

Publicerat fredag 11 maj 2007 kl 13.52
1 av 2
Patrik Hellberg, polis i Luleå och Sture Strand, trafikpolis, bland mopeder på Örnässkolan.
2 av 2
Patrik Hellberg, polis i Luleå.

Polisen i Norrbotten tar nu upp kampen mot mopedbuset som ökar med bland annat mycket höga hastigheter bland de unga förarna. Nästa vecka inleds en satsning på övervakning av mopedåkningen i hela länet, eftersom antalet fordon ökar, liksom olyckorna.

Polisen i Norrbotten tar nu upp kampen mot mopedbuset som ökar med bland annat mycket höga hastigheter bland de unga förarna. Nästa vecka inleds en satsning på övervakning av mopedåkningen i hela länet, eftersom antalet fordon ökar, liksom olyckorna.

– Vi har fått in samtal från allmänheten som känner sig störda och oroliga över mopedtrafik, som går alldeles för snabbt och på fel ställen. Ungdomarna följer inte de regler som finns.

– Vi är ett antal poliser som nu kommer att jobba heltid mot det här problemet, säger Patrik Hellberg, polis i Luleå.

Vad är det för regler som ungdomarna inte följer?
– Man färdas bland annat på gång- och cykelbanor med mopeder som inte får färdas där. Man trimmar mopeder så att de går alldeles för fort. Man kör utan hjälm och utsätter sig själv för alldeles för stora risker.

Antalet mopeder i trafiken har ökat under de senaste åren, vilket samtidigt inneburit att antalet olyckor ökat. Mopedolyckorna steg från 30 till 39 förra året, med många svåra skador och även en dödsolycka. Och det går fort, trots att en klass II-moped får gå högst 30, och en klass I-moped högst 45 kilometer i timmen. EU-mopeden kräver förarbevis och registrering, och ska köras på vägen. Men de är också lätt att trimma, berättar Patrik Hellberg.

Lätt att trimma
– Det krävs inte någon större teknisk förmåga, och det har blivit väldigt lätt att trimma jämfört med tidigare. Ungdomarna frestas av det. Vi skulle vilja att föräldrarna granskar och provkör, tar sitt ansvar och inte utsätter sitt svar för de här riskerna som det innebär när det börjar gå alldeles för fort.

Patrik Hellberg och Sture Strand från trafikpolisen besökte Örnässkolan på fredagen och där fanns många funderingar från eleverna. Många åker moped till och från skolan. Men det råder delade meningar om polisens satsning.

– Den går 80-90 någonting, beroende på vädret. Det är lite utmaning, men kör man med skallen löser det sig. Det viktigaste är att ha hjälm. Jag tycker polisen borde satsa på annat än att jaga mopeder med helikopter, säger en elev.

– Allt är original på min. Jag köpte den så i alla fall. Den går 38, och det räcker. Det går fortare än cykel i alla fall, berättar en annan.

– Det är väldigt många som har gjort illa sig. Men jag tror att efter de åkt dit, så lär de sig nog.

Den 15 maj startar Polisen i Norrbotten sin utökade övervakning av mopedtrafiken.

”Ditt barn kör omkring på en motorcykel”
– När vi stannar mopeder, både lagliga och sådana som vi rapporterar, kommer vi att prata med och påtala de brister som finns. Vi kommer att kontakta föräldrarna och berätta att ”ditt barn kör omkring på en motorcykel”. Även om de upplevde det som en moped så har det blivit en motorcykel eftersom den går för fort, förklarar Patrik Hellberg.

– Vi vill ha mopedtrafik i Norrbotten, men vi vill att man följer de regler som finns.

André Pettersson, SR Norrbotten
andre.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".