Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljonsatsning trots underskott i socialbudget

Publicerat torsdag 21 november 2002 kl 06.02
Piteå kommun satsar 2.5 miljoner kronor på marknadsföring samtidigt som socialförvalningen går med 15 miljoner i underskott. Väl investerde pengar tycker Anders Granberg som är marknadsföringsansvarig på Piteå kommun.
Piteå kommun satsade 2.5 miljoner kronor på marknadsföring år 2001. Pengarna gick till bland annat annonser och informationsblad om kommunen som skulle locka både investerare och personer att flytta till Piteå. Kommunen har även en flytande pott med pengar på ungefär 25 miljoner kronor. Den används till stor del till sponsring av arrangemang som Piteå dansar och ler, samt Nolia mässan. Samma år som Piteå satsade 2.5 miljoner kronor på marknadsföring och ännu mer på sponsring gick socialförvaltningen med ett underskott på 15 miljoner kronor. Trots det verkar Piteås politiker vara överens med Anders Granberg. För inte ens socialnämndens ordförande, socialdemokraten Maj-Britt Lindström, tycker att det är fel att satsa pengar på marknadsföring, samtidigt som hennes egen förvaltning går med underskott. - Ska vi ha en möjlighet att skapa en god äldreomsorg, individomsorg och barnomsorg så måste vi ha människor som arbetar i kommunen. Vi måste skapa arbetsmöjligheter så att vi så småningom får in mer skattepengar, säger hon. En jämförelse som Norrbottensnytt gjort visar att Piteå satsar en miljon kronor mer på marknadsföring än grannstaden Luleå. Det trots att Luleå har dubbelt så många invånare.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.