Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågtrafiken på Botniabanan hotas

Publicerat fredag 2 november 2007 kl 10.17

Skjuter regeringen på den upprustningen av Ådalsbanan från 2010 till 2013 kan det få stora konsekvenser för trafiken på Botniabanan. Bolaget som enligt planerna ska svara för trafiken på Botniabanan, Norrtåg, hotar i så fall att kliva av.

Ådalsbanan är idag den 14 mil långa bansträckning från Sundsvall till Nyland som sedan övergår i Botniabanan.

Sträckan är idag en flaskhals för Norrlandstrafiken där restiden är mer än dubbelt så lång som den borde vara.

- Vi kan inte starta trafik på Botniabanan om inte Ådalsbanan byggs. Vi har ännu inget avtal med staten, säger Benny Eriksson, landstingsråd i Västerbotten och styrelseledamot i Norrtåg till Tidningen Ångermanland.

Det är länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland som via sin gemensamma organisation Norrtåg enligt planerna ska ansvara för trafiken på Botniabanan. Men om regeringen i sin höstbudget väljer att senarelägga investeringen i Ådalsbanan överväger alltså Norrtåg att hoppa av satsningen eftersom tågtrafiken från Nyland till Sundsvall kommer att gå allt för långsamt.

-Som Ådalsbanan ser ut i dag så cyklar du sträckan fortare än du åker tåg, du kommer inte fram med tågen. Det blir inte attraktivt och du får inga passagerare, säger Elvy Söderström, socialdemokratiskt kommunalråd i Örnsköldsvik till SVT:s Västerbottensnytt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".