Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luleås havsis och logi lockade Volvo

Publicerat tisdag 14 januari 2003 kl 16.04
Tillgång till havsisbanor och möjlighet till logi var de två avgörande skälen till att Volvo valde Luleå som lanseringsort för sin nya stadsjeep. Den PR som Luleå kan få av Volvos billansering är begränsad tror Volvo.
I morgon kommer första gruppen av de 500 internationella motorjournalister som ska testa den nya bilen. Men Anders Hesselbom som är chef för produktkommunikation på Volvo Personvagnar AB är tveksam till om evenemanget kommer att ge Luleå speciellt mycket PR. - Detta är ju motorjournalister i huvudsak, jag tror inte att man ska dra alltför stora växlar på detta, säger han. Det som nu ska ske i Luleå, enligt Anders Hesselbom, är slutpunkten på en 2 år lång lansering av Volvos nya bilmodell XC90, populärt kallad stadsjeepen. Av de 500 internationella journalister som kommer för att skriva om bilen är ett 40 tal s k livsstilsjournalister som skriver om design och liknande. Anders Hesselbom tror möjligen att de kan skriva om olika kringaktiviteter. I Luleå finns Svenskt Stål AB som tillverkar höghållfast och ultrahöghållfast stål till bl a volvos bilar och SSAB Hardtech som tillverkar bilkomponenter. Men inget av detta var avgörande när Volvo valde Luleå som lanseringsort. - Det som var avgörande egentligen var möjligheten att köra på havsis vilket är ganska unikt att kunna göra. Det i kombination med att vi hittade ett hotell, Hotel Nordkalotten, som har kapacitet att ta emot oss, säger Anders Hesselbom.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.