Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny järnväg skapar nya vinster

Publicerat onsdag 28 november 2007 kl 14.45
Torbjörn Romark, Jan Rutqvist, Lars Bergdahl och Sven Nilsson vid bygget av järnvägsspåret till Aitik.

Nu pågår järnvägsbygget av stickspåret från stambanan till Bolidens koppargruva i Aitik utanför Gällivare. Knappt tre kilometer järnväg ska byggas under två år till en kostnad av 111 miljoner kronor. När stickspåret är klart kommer all slig och andra frakter till och från gruvan att transporteras med järnväg.

Stickspåret som nu byggs mellan gruvan i Aitik och stambanan i Gällivare kommer att kosta 111 miljoner kronor. En kostnad som Banverket och Boliden delar på.

Gruvbolaget Boliden som i och med den nya järnvägen kan flytta över transporterna från väg till järnväg räknar med vinster både ekonomiskt och miljömässigt.

– Det har en ekonomisk betydelse i och med att vi kan förkorta landsvägstransporterna som i dag går in till Gällivare. Så det blir billigare att köra hit och lasta sligtunnorna på tågseten här, än i Gällivare, säger Jan Rutqvist som är planeringschef vid Aitikgruvan.

Hur mycket billigare?

– Det kan jag inte gå in på, svarar han.

Stickspåret har dragits i långbänk sedan början av 1980-talet. Då ansågs det för dyrt och helt utan intresse att bygga ett järnvägsspår till gruvan. Men med ökad livslängd på gruvan, höga koppapriser och möjlighet att sälja gråberg till väg- och järnvägsbyggen i Sverige och Europa är det i dag lönsamt att bygga stickspåret.

– Det har varit ett bra arbete både med politiker och med vår lokala fackförening, konstaterar Jan Rutqvist.

Stickspåret får stor betydelse när Aitikgruvan fördubblar sin årsproduktion till 36 miljoner ton och en av Sveriges största industriinvesteringar för 5,2 miljarder tas i drift.

Knappt tre kilometer järnväg och ett terminalområde kostar 111 miljoner kronor att bygga. Men det är väl värt att bygga, enligt Jan Rutqvist.

– Ja, vi anser att det är värt det annars skulle vi aldrig ha gett oss in i det här projektet. Det är en del i att göra den här expansionen så lönsam som möjligt, säger han.

Idag rullar 20 miljoner dieselolja in till Aitik varje år på lastbil. Totalt går cirka 20 lastbilstransporter till och från gruvan varje dygn. Det ska halveras och diesel ska köras med tåg.

– Miljömässigt är det en väldigt bra åtgärd i och med att vi kan lyfta bort så mycket av lastbilstransporterna till järnväg, avslutar Jan Rutqvist.

Maritha Mossberg, SR Norrbotten
maritha.mossberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".