Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Länge sedan det byggdes järnväg i länet

Publicerat torsdag 29 november 2007 kl 07.11
Torbjörn Romark, Jan Rutqvist, Lars Bergdahl och Sven Nilsson vid bygget av järnvägsspåret till Aitik.

Det var länge sedan det byggdes järnväg i Norrbotten, men nu pågår järnvägsbygget av stickspåret mellan stambanan och Bolidens koppargruva i Aitik utanför Gällivare. En för Norrbotten unik satsning.

Nu pågår järnvägsbygget av stickspåret mellan stambanan och Bolidens koppargruva i Aitik utanför Gällivare. Knappt tre kilometer järnväg och ett lastområde ska byggas till en kostnad av 111 miljoner kronor, som bekostas av Banverket och Boliden tillsammans.

– Det är ganska unikt i Norrbotten att vi bygger ny järnväg, och åren framöver kommer det att bli fler med Haparandabanan och flyttningen av järnvägen i Kiruna, säger Lars Bergdahl från Banverket.

Senaste större järnvägsbygget var spåret från Morjärv till Karlsborg.

– År 1963 tror jag den invigdes, fortsätter han

Det absolut senaste järnvägsbygget var i slutet av 1990-talet då den nya malmhamnen invigdes och togs i bruk 1996 i Luleå. Men före det var det alltså 1963 mellan Morjärv och Karlsborg.

Nu jobbar 31 personer med att schakta bort massor för att fylla upp och bygga järnvägen. Sliprar och räls kommer att vara återanvänt material från bland annat malmbanan där rälsen repareras.

– Järnvägsbygget har gett cirka tio nya arbetstillfällen i Gällivare. Det antalet kommer Gällivare kommun till godo, säger byggledaren Sven Nilsson.

Skillnaden mellan att bygga järnväg och väg är också stor enligt Sven Nilsson.

– Det är större krav på en säger han.

Järnvägen kommer att ta över ungefär hälften av alla transporter som idag sker med lastbil till gruvområdet.

Ett tåg per dag kommer att rulla med kopparslig från Aitik. Varje år kommer 20 miljoner liter diesel att transporteras med järnväg det som i dag kommer med lastbil. Gråberget från gruvan kan exporteras till järnvägs- och vägbyggen i Sverige och Europa.

Maritha Mossberg, SR Norrbotten
maritha.mossberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".