Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya utredningar om Norrbottniabanan

Publicerat onsdag 19 februari 2003 kl 14.38
Norrbottniabanan kommer att innebära mer gods på järnväg och betydligt fler tågresenärer än idag. Det visar två nya konsultrapporter om Norrbottniabanan som presenterades på onsdagen.
De två delrapporter som lagts fram under onsdagen och som beställts av Norrbottniabanegruppen har gjorts av Tyréns Infrakonsult AB med hjälp av Luleå Tekniska Universitetet och några andra experter på området. Viktigt gods När det gäller godset så slår man fast att det är gruv, järn, stål, trä, papper och massa som är särskilt viktigt för Norrbottniabanan. I rapporterna slår man också fast att volymerna kommer att öka och att transporterna på järnväg fram till 2010 ökar med 15 procent. En anledning till det är nya trafiklösningar med frakt av timmer från Ryssland och fisk från Nordnorge. Två sträckningar När det gäller persontrafiken så har man mätt två sträckningar, ett kustalternativ och ett via Boden. Däremot har man inte tagit ställning till vilket av alternativen som är bäst. Klart är att resandemängden ökar, enligt rapporten, med upp till 2 miljoner resor per år vilket är en fyrdubbling jämfört med idag. Det är siffror som håller tror Kristina Falk, projektledare för Norrbottniabanan. - Den här storleksordningen känns rätt rimlig faktiskt, det handlar ju bara om en fyrdubbling jämfört med idag, och idag har vi alltså bara två till tre nattåg i vardera riktning av välja på, säger hon.
Leif Nyberg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.