Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bakläxa för Banverket

Publicerat torsdag 13 mars 2003 kl 12.25
Banverket ska komplettera sin omstridda utredning om Norrbotniabanan med en djupare studie av en kustnära sträckning även mellan Luleå och Kalix. På torsdagen fattade regeringen beslut om detta och miljöpartiets språkrör Peter Eriksson är nöjd och betecknar beslutet som en bakläxa för Banverket.
- Vi var överens med socialdemokraterna om att den kustnära sträckningen skulle utredas och Banverket har helt enkelt inte gjort det de skulle, säger miljöpartisten Peter Eriksson. I den utredning som Banverket presenterade i början av veckan saknades en översyn av det samhällsekonomiska perspektivet för en kustnära dragning av banan på sträckan Luleå-Kalix. Banverket hade bara tittat på den befintliga sträckningen längre in från kusten. Banverket gör nyttobedömning Banverket skriver i ett pressmeddelande att det är dess generaldirektör Bo Bylund, som tagit inititativet till att nu göra en kompletterande samhällsekonomisk kalkyl och en nyttobedömning i förhållande till de transportpolitiska målen och miljökvalitetsmålen. - Vi har nu tid både att göra den kompletterande utredning som efterlysts i debatten och remissbehandla den, säger Bo Bylund. Remissvaren på utredningen ska ha kommit till Banverket senast 12 maj. Därefter sker bearbetning av alla remisser inför beslut i Banverkets styrelse. - Detta innebär att Banverkets styrelse i sitt slutgiltiga förslag till Framtidsplan till regeringen kommer att pröva samtliga aktuella järnvägsprojekt inklusive Norrbotniabanan, säger Banverkets generaldirektör Bo Bylund.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.