Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Haveriet på Arvidsjaurs flygplats utrett

Publicerat torsdag 20 mars 2003 kl 11.44
Bättre forskning kring bromsverkan är den enda åtgärd som Statens haverikommission (SHK) rekomenderar efter det tillbud som skedde vid Arvidsjaurs flygplats för drygt ett år sedan.
Det var den 22 februari 2002 som ett passagerarplan från Tyskland kanade av landningsbanan på flygplatsen. Det chartrade planet hade 57 passagerare ombord, men ingen kom till skada när piloterna inte fick stopp på planet i tid och körde rakt in i en snödriva. Enligt den rapport som SHK nu har sammanställt har flera omständigheter bidragit till olyckan. Bland annat var farten något för hög när piloterna skulle landa, vilket gjorde att planet nådde marken först drygt 474 meter in på landningsbanan. Inbromsningen av planet var till att börja med mjuk och det bidrog också till att bromsstäckan blev längre än nödvändigt. Kraftig vind och isig bana tros också ha påverkat inbromsningen. Piltoterna, som körde planet, upplevde att bromsarna på flygplanet inte tog men några tekniska fel på flygplanet har man inte hittat. Den så kallade bromsverkan som flygplatsen mätt upp på landningbanan kan sannolikt ha varit något sämre än vad som rapporterats till piloterna, skriver haverikommissionen i sin rapport. Men SHK har inte funnit att någon av parterna brustit i ansvar. SHK rekomenderar Luftfartsverket att försöka få till bättre forskning i hur man mäter friktionen på landningsbanor för att den uppmätta bromsverkan ska bli mer exakt.
Jeanette Öhgren
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.