Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny Norgeväg olönsam

Publicerat onsdag 23 april 2008 kl 10.36
Ola Pittsa, Birgitta Larsson och Robert Pettersen.

En ny väg mellan Sverige och Norge, från Gällivare till Tysfjord kommer att få vänta. Ett sådant vägprojekt skulle innebära miljardinvesteringar, troligen visa på ett underskott och aldrig bli samhällsekonomiskt lönsamt. Det visar en utredning som nu har presenterats.

Birgitta Larsson (s) är vice ordförande i kommunstyrelsen i Gällivare. Hon ser vägprojektet som en omöjlighet.

– Resultatet visar ju då, om man tittar rent krasst på ekonomin, att det är en olönsam affär samhällsekonomiskt, säger hon.

Finns det någon politisk vilja i Gällivare att trots allt bygga vägen?

– Politiskt har vi sagt att det skulle vara intressant, men i dagsläget är det ju omöjligt, menar Birgitta Larsson.

Redan 1972 gjordes den första utredningen om en väg till norska Tysfjord. Ett vägbygge i obanad fjällterräng i dag skulle följa Luleälvens dalgång och beräknas kosta mellan två och tre miljarder kronor. En cirka 15 kilometer lång tunnel skulle få byggas på den norska sidan.

I Norge accepteras det att vägar kostar mycket pengar och är olönsamma. Robert Pettersen från Tysfjords kommun pekar på att det är den svenska riksdagen och det norska stortinget som måste besluta om en ny Norgeväg ska bli verklighet.

– Du får inte ett endaste vägprojekt i Norge som är samhällsekonomiskt lönsamt, men man bygger ju vägar för det. Det är en politisk prioritering om man önskar satsa på vägar och infrastruktur i Nordnorge och i Nordsverige, det är en politisk prioritering. Och att försöka räkna hem det i form av att du ska få ett lönsamt vägprojekt, det tror jag är väldigt svårt, säger Robert Pettersen.

Från samiskt håll ses en hel del fördelar med en bilväg men fördelarna uppväger inte nackdelarna.

– Även om det finns vissa fördelar så är nackdelarna avsevärt många fler. Vi har exempel på efter Kirunavägen och Silvervägen där det är avsevärt mycket mer trafik och aktiviteter längs de vägarna jämfört med vägen västerut, säger Ola Pittsa från Sörkaitums sameby.

Maritha Mossberg, SR Norrbotten
maritha.mossberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".