Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Boden Arena har inte råd med hemsida

Publicerat fredag 6 juni 2008 kl 08.57
1 av 3
2 av 3
Ingemar Ek, Bodens BK.
3 av 3
Sven Granström.

På fredag invigs multiarenan som kostat cirka 125 miljoner kronor att bygga, men inför öppning finns ingen information eller webbsida på nätet. Enligt vd:n för Arenabolaget, som ska driva arenan, har det inte funnits pengar till att marknadsföra sig via en hemsida.

– Vi vet att det är en brist att inte ha någon hemsida, men vi har inte kunnat göra det inledningsvis. Vi har satsat på att marknadsföra invigningen istället. Vi är ett nystartat företag och det finns inte pengar till allt, säger Sven Granström, vd för Arenabolaget som ska driva Boden Arena.

Arenan i Boden som kostat cirka 125 miljoner kronor att bygga och som drivs av Arenabolaget bestående av Bodens BK och Norrbottens travsällskap har alltså inför invigningen ingen hemsida eller information ute på nätet om vad som händer, när det händer eller vem som driver arenan.

Inte heller Ingemar Ek som är klubbdirektör för Bodens BK har tänkt på att ha någon information ute på deras hemsida.

– Det är bara att erkänna att vi har missat just den punkten. Vi hade kunnat informera på ett helt annat sätt än vad vi har gjort. Jag vet att många söker information om arenan via vår hemsida, så det är en stor miss och jag får ta på mig ansvaret för det. Det handlar om tidsbrist och okunskap, säger Ingemar Ek, klubbdirektör för Bodens BK.

Bodens kommun med näringslivschefen Per-Ulf Sandström i spetsen har beslutat att kommunen ska gå in med ytterligare 1 miljon kronor i den nya arenan. För det får kommunen namnet på arenan under ett år.

Näringslivschefen Per-Ulf Sandström sitter också med i styrelsen i Arenabolaget som ska driva arenan, och även han håller med om att en hemsida med information borde finnas.

- Visst är det en stor brist att vi inte finns ute på nätet, men vi har startat upp bolaget sent och har haft fullt upp att klara av de praktiska sakerna. Att får till en fungerande organisation och förbereda för invigningen, säger Per-Ulf Sandström som menar att det inte kommer att vara några problem att driva arenan trots att det är så dåligt med pengar att bolaget inte kunnat marknadsföra sig via en hemsida.

Enligt Arenabolaget kommer en hemsida att stå klar i månadsskiftet augusti-september. Tre månader efter invigningen av arenan.

Pernilla Kommes, SR Norrbotten
pernilla.kommes@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".