Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klagomål på e-handel

Publicerat torsdag 19 juni 2008 kl 10.48

Konsumenter som handlar på Internet klagar mest på uteblivna eller försenade leveranser. De flesta klagomålen rör TV-apparater, kameror och datorer, det skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Vanligaste problemet är att man har köpt och betalat i förskott för en vara som aldrig kom fram. Ett annat vanligt problem är att säljaren inte accepterar att det är fel på varan eller inte vill stå för returfrakten.

- Vi kan konstatera att det råder stor osäkerhet, både hos säljare och köpare, om vem som ska stå för kostnaden om en vara försvinner på vägen och vem som betalar returfrakten vid eventuellt fel på varan, konstaterar Johan Rydberg, jurist vid Konsument Europa i pressmeddelandet från Konsumentverket.    
Enligt Konsumentverket är kreditkortsbetalning ett bra sätt att skydda sig mot att bli lurad. Enligt konsumentkreditlagen har du rätt att vända dig till kortutgivaren och få pengarna tillbaka om du inte får den vara eller tjänst som du köpt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".