Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norrbotten ska marknadsföras utomlands.

Publicerat söndag 1 juni 2003 kl 07.52
Helt utan marknadsföring har biltestindustrin i norra Sverige under lång tid haft en rekordtillväxt på cirka 30 procent årligen. Trots de imponerande framgångarna ska nu biltestverksamheten marknadsföras utomlands för att kunna växa ännu bättre.
Första marknadsföringsinsatsen blir redan nu under den första veckan i juni, på en stor mässa i Tyskland. I första hand riktar man sig till bilkomponenttillverkare eftersom 70 procent av en bil består av delar som byggs av fristående företag. - I dag finns många av de stora europeiska komponenttillverkarna redan i testregionen, som består av fem kommuner i Norrbotten och två i Västerbotten. Därför är det dom asiatiska producenterna som är intressantast för testföretagen, säger Per Gunnar Sundström, ordförande i Swedish Provinground Association, biltestföretagens branchorganisation. Det faktum att man nu går ut i olika marknadsföringskampanjer har inget att göra med att man ser en avmattning i tillväxten. Det handlar i stället om att vara förutseende och försäkra sig om lika bra tillväxt i framtiden. - Att boendekapaciteten byggts ut på flera orter, speciellt i Arjeplog och Arvidsjaur, öppnar nya möjligheter att ta emot fler företag, säger Per Gunnar Sundström.
Ulf Larsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.