Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågkompaniet stämmer staten

Publicerat onsdag 11 juni 2003 kl 10.52
Tågkompaniet förlorade upphandlingarna om att driva tågtrafik på Norrland till Connex. Nu stämmer Tågkompaniet staten på drygt 53 miljoner kronor.
På söndag tar franskägda Connex Tåg AB över den olönsamma tågtrafiken till och från övre Norrland för fem år framåt. Tågkompaniet som förlorade upphandlingen om att driva tågtrafiken stämmer statliga Rikstrafiken på drygt 53 miljoner kronor. Rikstrafiken är den statliga myndighet som ansvarar för upphandlingen av persontrafiken till nordligaste Sverige. - Rikstrafiken har genomfört en undermålig upphandling och accepterar att Connex prisdumpar trafiken. Hade vi kört trafiken med den ersättning som Connex nu får så hade vi varit konkursmässiga inom ett halvår, säger Jan Johansson, vd för Tågkompaniet. - Det stämmer att vi fått en anmälan om att Tågkompaniet kräver oss på 53,3 miljoner kronor och att företaget tänker stämma oss om vi inte betalar. Men vi har ingen avsikt att betala. Det får bli en rättslig prövning, säger Rikstrafikens generaldirektör Kjell Dahlström. Pengarna inte det viktigaste Tågkompaniets stämning motsvarar den vinst som företaget räknade med att göra under de fem år som avtalet omfattar. - Det är inte pengarna som är det viktiga för oss, säger Jan Johansson. Vi vill få klarhet i om Rikstrafiken har skött upphandlingen på rätt sätt. Det är en fråga som är avgörande för om det ska finnas små tågtrafikoperatörer kvar i det här landet eller om de stora aktörerna skall kunna konkurrera bort oss med hjälp av prisdumpning. Rikstrafikens Kjell Dahlström vill inte kommentera detaljer i upphandlingen av tågtrafiken, men han anser att den har gått korrekt till. - Vi tar inte bara hänsyn till pengar och pris, utan ser även till olika kvalitetsaspekter, säger han. Vi har ju ett ansvar gentemot skattebetalarna och då är det svårt att försvara om man inte tar ett anbud som innebär 45 miljoner kronor lägre kostnader om året. Skulle vi ha avisat Connex anbud av något skäl så hade vi säkert fått en stämning på halsen från det bolaget. Stor prisskillnad i anbuden Tågkompaniet, som nu kör den olönsamma persontrafiken med tåg till övre Norrland, krävde 537 miljoner kronor i ersättning av staten för att fortsätta i fem år till. Connex pris var 227 miljoner kronor lägre - 310 miljoner kronor. - Skillnaden mellan buden är orimlig. Connex ska klara trafiken för 62 miljoner kronor om året när det har kostat oss 105 miljoner kronor - och det anser Rikstrafiken är möjligt. Man måste ju fråga sig varför ett bolag lägger ett bud som innebär att trafiken går med underskott, säger Tågkompaniets Jan Johansson. Sedan Connex fick klart med kontraktet om tågtrafiken har företaget erbjudit Tågkompaniets anställda fortsatt jobb hos den nya operatören. - Av 180 berörda har 160 tackat ja till erbjudandet. Det känns skönt att det blivit en bra lösning för våra anställda som gjort en mycket bra insats under de här åren, säger Jan Johansson.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.