Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Världsarv ska ge nya jobb

Publicerat torsdag 19 juni 2003 kl 06.59
1996 hamnade fyra nationalparker och två naturreservat på UNESCOs världsarvslista. Nu satsas drygt nio miljoner kronor på att marknadsföra det 9 400 kvadratkilometer stora området Laponia.
Det är nu sju år sedan nationalparkerna Sarek, Stora Sjöfallet, Padjelanta och Muddus och Stubba och Sjaunja naturreservat blev upptagen på världsarvslistan. Nu ska Laponia, som området heter, börja marknadsföras på allvar, bland annat för att skapa nya jobb. Det är kommunerna i Jokkmokk och Gällivare, EU, Länsstyrelsen, Turistdelegationen och Naturvårdsverket som nu satsar över nio miljoner kronor på att marknadsföra Laponia. Den projektgrupp som har bildats kommer att satsa på utbildning, marknadsföring och ett besökscentra, ett så kallat världsarvskontor. I planerna finns även satsningar på fiske, mat, lokala produkter med anknytning till Laponiaområdet. - Att Laponia finns på världsarvslistan är bara det en enorm hjälp i marknadsföringen. Det är ett av 700 världsberömda områden och det ska vi dra nytta av, säger Jane Axelsson som sitter med i projektgruppen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.