Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kameraföretag utpekas som oseriöst

Publicerat söndag 21 december 2008 kl 11.34

Konsumentvägledaren i Gällivare har under de senaste dagarna fått ta emot flera klagomål från Gällivarebor som köpt kameror och telefoner via ett nätföretag som heter Kameraexperten.

Problemet är att konsumenterna inte fått sina varor eller inte fått tillbaks pengarna när de använt sig av sin lagstadgade ångerrätt på nätet.

Problemet med just det här företaget har anmälts från människor i hela landet och Konsumentverket har även gått ut med särskild interninformation om företaget, uppger konsumentrådgivaren Lisbeth Sjöström i Gällivare.

Rådet till konsumenterna är att polisanmäla det hela om man inte får utlovade varor.

Konsumentvägledare över hela landet har den senaste tiden fått in klagomål på företaget.

Enligt Lisbeth Sjöström kan ett alternativt sätt att betala på nätet vara via en så kallad elektronisk plånbok som gör att betalningen inte sker förrän man själv har fått varan, en ”pay-pal”-tjänst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".