Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Två veckor utan telefon upprör

Publicerat måndag 5 januari 2009 kl 13.54

I två veckors tid var byar i västra delarna av Arjeplogs kommun utan fast telefon över jul och nyårshelgen. Dessutom slutade mobiltelefonerna fungera.  En av de som drabbades av avbrottet är Terje Johansen som har en butik vid polcirkeln längs Silvervägen. Under två veckors tid var det många kunder som ville handla men som inte kunde det eftersom de skulle betala med kort och kortläsaren som är kopplat till telenätet inte fungerade.

- Jag vet inte exakt hur mycket jag förlorat men det är tusentals kronor som jag gått miste om när kunder har velat handla men inte kunna betala med kort. Dessutom var det väldigt mycket folk i farten de här två veckorna, säger Terje Johansen.

I två veckor var flera byar i den västra delen av Arjeplogs kommun utan fast telefoni, Telia har som mål att åtgärda ett teleavbrott efter tre dagar, men i det här fallet tog det 14 dagar. Orsaken var att det var tre fel om var orsaken till avbrottet, reservdelar skulle levereras, helgdagar kom emellan och personalen fanns 40-50 mil bort.

Att det var få personer som var drabbade var också anledningen till att jourpersonal inte kallades ut.

- Felet berörde bara 35 abonnenter så därför gjordes ett val att inte laga det under de röda dagarna, säger Karin Nordlund informationsansvarig på driftinformationen på Telia Sonera.

Telia Sonera har som mål att ett fel ska vara avhjälpt efter tre dagar men denhär gången behövdes 14 för att komma till rätta med felet.

- Det är givetvis inte bra att det tog 14 dagar, säger Karin Nordlund

Vad kommer ni att göra åt att det tog så lång tid?

- Det är inte så mycket att göra , jag ska kolla med vår övervakning om vad som tagit tid och om det är nåt som vi kan göra för att det inte ska hända igen. Men det är inte jag kan lova att det inte händer igen, säger Karin Nordlund informationsansvarig på driftinformationen på Telia Sonera.

De som drabbats av avbrottet kan nu söka ersättning. För privatpersoner kan det röra sig om i alla fall 500 kronor, enligt den mall som finns får man 200 kronor för avbrott upp till fem dagar. 500 kronor upp till 10 dagar och om avbrott är längre än 15 dagar blir ersättningen 800 kronor.

Men för de företagare som förlorat på teleavbrottet är det svårt att säga hur mycket de får i ersättning, men om de inte har något speciellt avtal få de samma ersättning som privatpersoner.

Och Terje Johansen som har sin butik vid polcirkeln fyra kilometer från Vuoggatjålme har sin uppfattning klar om hur det hela har skötts:

- Jag tycker det är dåligt. De har hela tiden sagt att de skulle laga men datumet har hela tiden ändrats. Ingenting av det som sagts har stämt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".