Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Teleavbrottet borde ha gått snabbare att åtgärda

Publicerat onsdag 9 juli 2003 kl 17.28
-Allvarligt, säger försvarsdirektören på Länsstyrelsen i Norrbotten, om det teleavbrott som gjorde att drygt 40 000 abonnenter i länet inte kunde ringa i går. Detta eftersom många inte kunde ringa larmnumret 112.
Under hela eftermiddan och kvällen i går var telefonnätet totalt utslaget på många håll i Norrbotten. I natt började den fasta telefonin i stort fungera igen, men först i dag på förmiddagen gick det att ringa med mobiltelefon igen. Erik Jakobsson, försvarsdirektör på Länsstyrelsen i Norrbotten, ska träffa Telia efter semestrarna för att prata om teleavbrottet, men han tycker redan nu att det borde ha gått snabbare att hitta och att åtgärda felet. Att det tog sån tid att åtgärda felet berodde på att reservkraften inte fungerade vilket är ovanligt, enligt Telia. Företaget har nu tillsatt en utredning för att ta reda på vad som hände. Det har tidigare varit liknande avbrott. T.ex. för knappt två år sen var det ett kabelbrott vid telestationen i Älvsbyn, och många abonnenter blev utan telefon i ca fyra timmar.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.