Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jätteprojekt snart i hamn

Publicerat torsdag 8 oktober 2009 kl 01.00
1 av 7
Malmhamnen i Narvik. Foto: Magdalena Martinsson.
2 av 7
Projektchefen Björnar Bendiksen vid transportbandet 30 meter under havsnivån. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.
3 av 7
Till vänster syns toppen av en silo. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.
4 av 7
Här ska malmvagnarna tömmas rakt ner i en silo. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.
5 av 7
Per-Erik Lindvall, LKAB:s direktör för teknik och projekt. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.
6 av 7
I högra hörnet syns toppen av en silo. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.
7 av 7
Svein Ivar Sivertsen, platschef i LKAB:s hamn i Narvik. <BR>Foto: Magdalena Martinsson.

LKAB är nu klar med ombyggnaden av malmhamnen i Narvik för två miljarder svenska kronor. Nu återstår bara några tester innan den nya hamnanläggningen kan tas i drift senare i höst.

Tolv gigantiska lagersilos är nedsprängda i berget. De flesta är 60 meter djupa och har en diameter på 40 meter. Malmtågen kommer att åka genom en byggnad ovanpå lagerbehållarna och tömmas i farten.

– Vi har byggt en av Norges absolut längsta byggnader, den är 700 meter lång och rymmer ett malmtåg, säger projektchefen Björnar Bendiksen.

60 meter ner i berget, i en tunnel under raden av silos, finns ett transportband. När man tömmer en silo kommer malmen att åka på transportbandet ut till fartyget.

Den nya sortens malmtåg som börjat rulla in från Kirunagruvan är större, längre och har med sig mycket mer järnmalmskulor än de gamla. Och nu står hamnen i Narvik rustad för att ta emot större mängder malm, till priset av två miljarder kronor.

– Det här är en nödvändig investering för att vi ska kunna få våra produkter till våra kunder. Vi måste på ett kostnadseffektivt och produktionssäkert sätt ta våra produkter till våra kunder. Och hamnanläggningen är en viktig del i det, säger Per-Erik Lindvall, teknikdirektör på LKAB.

Den nya anläggningen gör hamnarbetet mycket mer automatiskt och effektivt. Bara halva arbetsstyrkan behövs framöver och de blir strax över 100 kvar.

– Grovt kan man säga att hamnlogistiken halveras och förenklas, det blir ju en betydlig förenkling, säger platschefen Svein Ivar Sivertsen.

Bland Narviksborna är många glada över tvåmiljarderssatsningen. Nu när malmlagren byggs in slipper de det järnmalmsdamm som brukar dra in över stan.

– Det är mycket damm i luften här i stan. Och det kommer in i vårt hus. Så jag tycker att det är bra att de bygger in det, säger Narviksbon Tone Vorren.

Den nya anläggnningen kommer att tas i drift successivt nu under hösten, så fort den är färdigtestad.

– Det är en stor anläggning, två miljarder kronor har spenderats och vi har jobbar med det här i ett flertal år. Det är mycket som ska klaffa nu när vi tar den nya anläggningen i drift, säger Per-Erik Lindvall.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".