Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS oroas inte av resebyråkritik

Publicerat fredag 9 oktober 2009 kl 10.22

Flygbolaget SAS behöver inte få sämre relationer till resebyråerna när verksamheten på försäljningskontoret i Luleå flyttas till Örnsköldsvik. Det säger SAS marknads- och försäljningsdirektör Lars-Ove Filipsson.

De anställda på kontoret i Luleå menar att det kommer att bli en såpass lång omställningsperiod då personalen i Örnsköldsvik ska lära sig att hjälpa resebyråerna med till exempel bokningsproblem, att bolaget kommer att få problem med sin största kundgrupp. För det är resebyråerna som står för den största delen av bolagets intäkter via försäljning.

Men Lars-Ove Filipsson på SAS är inte orolig.

– Vi har en annan uppfattning, säger han.

– Vi har väldigt hög kvalitet och bra personal både i Luleå, i Örnsköldsvik och i Östersund. Och kompettensen med resebyråsupport är vi helt övertygade om kommer att byggas upp även i Örnsköldsvik.

Lars-Ove Filipsson pekar på att företaget har genomfört liknande så kallad outsorcing av arbetsuppgifter tidigare, även internationellt.

– Vi har full respekt för att det kan ta lite tid och att det initialt kan vara en mycket svår uppgift, men den är inte omöjlig, säger han.

Han berättar också att utbildning av personalen nu kommer att sätta i gång.

Sara Sällström, SR Norrbotten
sara.sallstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".