Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hamnholmen huvudspåret

Publicerat måndag 19 oktober 2009 kl 11.16
1 av 2
Många för Norrbotniabanan
2 av 2
Malin Fahller projektledare Banverket

Banverket menar att alternativet över Hamnholmen ger en tydlig koppling till flygplatsen och är det bästa alternativet till dragning av Norrbotniabanan från södra Gäddvik och in till Luleå.

Idag presenterade Banverket hur järnvägssträckan mellan Södra Gäddvik och Luleå kan se ut om Norrbottniabanan byggs. Idag finns tre alternativ till järnvägsdragning, efter att det fjärde alternativet via Sandön har lagts ned. De tre alternativen är en infart via Storheden och två östliga infarter, en över Hamnholmen och en över Gråsjälören. Banverket menar att endast alternativet över Hamnholmen ger en tydlig koppling till flygplatsen och tycker att det är det bästa.

- Alternativ Hamnholmen möjliggör smidig genomgående trafik så att Luleå inte blir en återvändsgränd. Dessutom ansluter det till Luleå flygplats. Det skapar förutsättningar för enklare res- och transportkedjor både regionalt, nationellt och internationellt, säger Banverkets projektledare Malin Fahller.

De kvarvarande tre utredningskorridorerna har gjorts smalare än vad som utreddes från början, och alla alternativ med högbro eller sänktunnel har valts bort.

Öppet hus med informationsmöten hålls i Kulturens Hus i Luleå 27 oktober. Synpunkter på utredningen lämnas till Banverket senast 17 november. Beslut om val av alternativ beräknas ske våren 2010.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".