Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler missnöjda patienter

Publicerat fredag 22 januari 2010 kl 05.34

Patientnämnden i Norrbotten har tagit emot 735 ärenden under 2009. Det är en ökning med 20 procent på ett år. Klagomålen från patienterna gäller mest det bemötande de får i vården.

Patienterna upplever bristande empati, dålig information och att läkare inte lyssnar på dem. Det är betydligt fler kvinnor än män som är missnöjda med vården.

Näst efter klagomålen på bemötande/kommunikation kommer patienternas kritik i vård- och behandlingsfrågor. Flest ärenden gäller opererande specialiteter och därefter primärvården.

Minst klagomål gäller vårdens organisation, regler och resurser, som utgör 186 ärenden av totalt 735 på ett år. De klagomålen gäller främst brister gällande vårdgarantin och att det är en dålig uppföljning när det gäller remiss och kallelser.

Den division som får i särklass minst kritik från patienterna och som patienterna är mest nöjda med alltså, är diagnostik som bara fått 10 klagomål från patienterna under året och därefter kommer vården i kommunerna och tandvård som de flesta är nöjda med.

Patientnämnden är politiskt sammansatt nämnd dit man kan vända sig med kritik.

Inger Marklund SR Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".