Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luleå Basket vill utveckla damidrotten

Publicerat torsdag 4 februari 2010 kl 16.18
1 av 2
Damelitklubbar och företag ska samarbeta.
Klubbdirektören Anna Jonsson.
2 av 2
Klubbdirektören Anna Jonsson.

Luleå Basket tar nu täten för att förbättra villkoren för damidrotten i hela Sverige. I dag presenterades ett nytt koncept där näringslivet ska lockas samarbeta med damelitklubbar, och med varandra, i ett nytt affärsnätverk.

Grundtanken är förstås att stärka klubbens ekonomi, men också att på bred front förenkla för kvinnor både inom idrotten och näringslivet. Luleå Baskets klubbdirektör Anna Jonsson menar att klubbens satsning är unik.

– Det är det ett helhetsgrepp, vi riktar oss bara till damlagsidrott, och sedan går vi över förbundsgränserna. Det finns det ingen annan som har gjort tidigare, säger hon.

Det nya konceptet heter Sensing a winner, och som nu ska säljas in både hos företagen i Norrbotten och till elitklubbar inom damlagsidrott i hela Sverige.

För Luleå Basket har det varit svårt att få tillräckligt med sponsorintäkter för att kunna satsa och utveckla klubben. Och till skillnad från herrspelarna tvingas damerna ha civila jobb parallellt med basketspelandet.

– Luleå Basket har varit framgångsrikt ganska länge, men inte haft möjlighet att utveckla verksamheten. Så vi ville tänka annorlunda och göra någonting bättre, säger Anna Jonsson.

Inom ett affärsnätverk erbjuds olika möjligheter att synas och samverka med andra företag. Och Luleå Baskets klubbdirektör Anna Jonsson tror att intresset är stort.

– Vi har sex partners i Norrbotten. Nu ska vi rulla ut mattan för resten av Sverige. Och jag hoppas och tror, utifrån de signaler vi har fått, att det ska gå jättebra.

En av dem som redan nu är med är Sveriges Byggindustrier, och regionchefen Jan Petschler har stora förhoppningar.

– Vi får komma ut till helt andra företag än dem vi normalt träffar. Sedan är vi väldigt intresserade av att rekrytera kvinnor till vår bransch, och då är det bra att visa att vi stödjer en kvinnlig idrott. Här pratar man inte om en sponsring utan att man träffas och gör någonting tillsammans. Vi lägger en slant i det här, men får tillbaka det mer än väl.

Både företagen och klubbarna ska dra nytta av samarbetet och på sikt förbättra förutsättningarna för kvinnor både inom idrotten och näringslivet, och Anna Jonsson tror att det kan ge resultat ganska snart.

– Det är mycket jobb med att komma ut och sälja det här, men jag tror att vi redan till hösten kan få ut lite frukt av det och det känns jättebra.

André Pettersson, SR Norrbotten
andre.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".