Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tätare tågtrafik i norr

Publicerat torsdag 11 februari 2010 kl 07.54
Tommy Nyström (S) kommunalråd i Gällivare, Åsa Torstensson infrastrukturminister och Arne Andersson vd länstrafiken i Norrbotten. Foto: Maritha Mossberg /SR Norrbotten

Tätare tågtrafik mellan Kiruna - Luleå och Luleå - Umeå ska bli verklighet om ett och ett halvt år.

Nu pågår en upphandling om vilket bolag som ska köra fler persontåg i Norrbotten och de övriga nordligaste länen.

- Vi har fått löfte från Banverket, vi har fått löfte från fordonsleverantör och liknande så vi tror att det är trafikstart i augusti 2011, det är så vi planerar, säger Arne Andersson vd för länstrafiken i Norrbotten som är delägare i Norrtåg som ska köra tågtrafik i de fyra nordligaste länen.

Planerna är tre till fem dubbelturer Kiruna - Luleå och tre till fyra turer Luleå - Umeå. Biljettintäkter tillsammans med 10 miljoner från Norrbottens läns landsting och 30 miljoner från rikstrafiken per år, ska finansiera tågtrafiken i länet.

Med fler avgångar och attraktiva biljettpriser ska resenärerna komma.

- Vi tror att det behövs fler som agerar på den här banan och att det blir fler som har möjlighet att åka med det tåg som erbjuds. Så vi ser inte det inte som en konkurrens i första hand, säger han.

Vilken betydelse skulle Norrbotniabanan ha för den här tågtrafiken?

- Den har enorm betydelse. Dels att det går snabbare och det blir ökad kapacitet. För som det är nu så kan kapaciteten bli ett bekymmer ibland. Det är mycket annan frakt på den järnväg som redan nu finns, så det har stor betydelse för framtiden, menar han.

Men är den avgörande för att Norrtåg sätter igång trafiken?

- Absolut inte, svarar Arne Andersson.

Den omdiskuterade Norrbotniabanan har fokus på godstrafik och inte persontrafik men finns med i planeringen långt fram. Det bekräftar infrastrukturminister Åsa Torstensson vid sitt besök i Gällivare.

- Norrbotniabanan ligger ju med i det arbete som pågår mot 2021, den plan som börjar efter 2010, säger hon.

Tätare tågtrafik i de fyra nordligaste länen anser hon vidgar bland annat arbetsmarknaden.

- Vilket gör att man kan bo på ett ställe och jobba på ett annat ställe och det är där som kollektivtrafiken har sin roll, säger Åsa Torstensson.

Gällivares socialdemokratiska kommunalråd Tommy Nyström är mycket nöjd med planerna.

- Jag tänker framförallt på miljöaspekten, turtätheten och bättre komfort. Det här har vi längtat efter. Det känns underbart, säger han.

Maritha Mossberg, SR Norrbotten

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".