Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Buller ödesfråga för fraktflyg

Publicerat tisdag 15 januari 2002 kl 06.00
Ryssland sätter hårt mot hårt i förhandlingarna med representanter för Kallax Cargo om en öppning av den ryska flygrutten Arctica One. För att fortsätta förhandlingarna kräver ryssarna, enligt var norrbottenytt erfar, att Sverige begär ett avsteg från EU:s nya bullerregler som träder i kraft i vår.
Vid ett möte i Moskva i förra veckan i den grupp som arbetar för att öppna den nordryska flygrutten Arctica One, klargjorde ryssarna sina villkor. Sverige måste begära ett avsteg från EU:s regler om flygbuller som träder i kraft den 1 april 2002. Enligt vad Norrbottensnytt erfar så är det kravet avgörande för om förhandlingarna om en öppning av Arctica One ska fortsätta. En annan viktig förhandlingspunkt som togs upp av ryssarna, dock inte lika avgörande som bullerfrågan enligt norrbottensnytts källa, var EU s regler om antikollisionssystem i flygplanen. EUs regler om buller som träder i kraft 1 april går ut på att förbjuda de bullrigaste flygplanen från europeiska flygplatser. Det berör också ryska flygplan och eftersom landet har en ålderstigen flygplansflotta så klarar stora delar av den inte det nya kravet. Ett faktum som används för att sätta hårt mot hårt i förhandlingarna om en öppning av den nordliga flygrutten Artica One. En rutt som innebär en genväg till Asien via Luleå för internationellt flyg och en viktig ingrediens för Kallax Cargo för att utvecklas till en fullödig fraktflygplats. I nästa vecka ska, enligt uppgift, näringsminister Björn Rosengren informeras om de här kraven och om resultatet av arbetsgruppens möte i Moskva.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.