Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Luleå

Vill inte betala för Norrbotniabanan

Publicerat tisdag 8 juni 2010 kl 07.39

Ändrade förutsättningar gör att Trafikverket vill ha mer pengar av Luleå kommun för att dra den framtida Norrbotniabanan enligt kommunens önskemål, förbi flygplatsen och över en bro in till stan. Annars dras den längs E 4.

Luleå kommun vill ha en framtida Norrbotniabana som dras förbi flygplatsen, på en bro över Hamnholmen till Svartön. Men nu fördröjs Trafikverkets järnvägsutredning ett halvår. Det krävs mycket mer muddring. Dessutom måste Cementakajen och isbrytarna flyttas. Luleå kommun hjälper till, men vill inte betala mer.

Om Luleå kommuns önskade lösning av järnvägens dragning blir för dyr, drar Trafikverket järnvägen längs E4. Alltså inte förbi Kallax och Luleå airport och vidare in mot stan. Det vore mycket olyckligt om det blir så anser politikerna i Luleå.

– För Luleå är det viktigt att få resandet på järnvägen genom Kallax. Vi kan stå för så kallade resecentra. Ett vid Kallax, ett vid järnvägsstationen och ett vid universitetet. Resecentra är en slags stationer där man kan stiga över till buss exempelvis, säger Luleås kommunalråd Karl Petersen (S).

Med Norrbotniabanan beräknar Luleå kommun att det kommer bli fler pendlare mellan Piteå, Skellefteå och Luleå och andra ställen.

– Därför ska kommunen ställa upp och bygga resecentra för 50-70 miljoner, säger Karl Petersen.

Luleå kommun kan också tänka sig att upplåta en ny plats längre ut i hamninloppet för Cementa. Isbrytarna och kryssningsfartygen som ligger inom broområdet mot södra hamn, och inte kan ta sig under nya bron, kommer också att få kajplats längre ut.

Den kostsamma muddringen som nu Trafikverket vill ha för att större fartyg ska kunna vända utanför bron, anser däremot inte kommunalrådet Karl Petersen (S) och kommunstyrelsen att kommunen ska stå för.

– Vi hade hoppas att vi nu i juni hade fått ett besked från Trafikverket om att det blir en dragning via Kallax, så kunde vi släppa tanken på den västra dragningen via Storheden. Nu skulle jag tro att vidare utredningar försenar ett halvt år till, säger Karl Petersen.

Samtidigt lyser han upp när han tillägger att om Cementakajen flyttas längre ut då kan man bygga nya bostäder på Svartöberget och neråt.

– Det blir vackert med vattnet, solen och utsikten!, säger han.

Järnvägsutredningen för Norrbotniabanan bekostas av Trafikverket tillsammans med de berörda kommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå och landsting.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".