Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrbotten

Timmertransport på inlandsbanan

Publicerat fredag 18 juni 2010 kl 10.16
Roger Johansson, marknadsansvarig på Sveaskog i Norrbotten och Västerbotten.

Nu ska Sveaskog börja köra timmer på inlandsbanan i Norrbotten. Det kan innebära att tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur kommer att få nytt liv.

– Det är framför allt mellan Arvidsjaur och Gällivare, där vi har mycket skog. Det skulle vara mycket intressant för oss, säger Roger Johansson är marknadsansvarig på Sveaskog.

Redan idag skulle banan fungera för Sveaskogs timmertransporter. Men om bärigheten på banan höjdes skulle fördelarna med järnvägstransport öka ännu mer.

– Vi skulle vara mycket hjälpta om den nerlagda tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur skulle öppnas. Det skulle innebära snabbare transporter, säger Roger Johansson.

På Sveaskog ser man många fördelar med att få över mer av timmertransporterna till järnväg.

Roger Johansson ser många fördelar med att styra över virket från väg till järnväg:

– Framför allt är det miljöfördelar vi minskar koldioxidutsläppen, slitaget på vägarna minskar, flödet av timmer till kunderna blir mer flexibelt och så blir det billigare transporter för oss. Det även kan innebära att priset på skogen kommer att stiga i inlandet, säger han.

Under våren har Sveaskog testat att transportera timmer på Inlandsbanan i Västerbotten med gott resultat. Under hösten 2010 räknar Sveaskog att komma i gång med transporterna i Norrbotten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".