Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Landstinget

Patienter ska bemötas bättre

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 10.01
"Halva arbetet är bemötande"
(1:32 min)
Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Allt fler patienter klagar på det bemötande de får i vården. Men nu ska landstinget satsa på bättre bemötande.

Patienter upplever till exempel bristande respekt från personalen.

I Arvidsjaur arbetar man sedan nio år tillbaka med bemötandefrågor.

– Det kan vara svårt ibland. Man kan ha en dålig dag. Det kan vara stress som gör att man inte har det där bbemötandet som patienten känner att de vill ha, säger Carola Degerman som är verksamhetschef vid vårdcentralen i Arvidsjaur.

Hon förklarar lite hur de har jobbat.

– Mycket är det här att man måste börja med sig själv och hur man är mot patienten. Vi kan säga till varandra att det här bemötandet kanske inte blev så jättebra. När vi har jobbat med det här så törs man på ett annat sätt.

Rose-Marie Näslund jobbar med patientsäkerhetsfrågor inom landstinget. Hon skulle vilja att vårdcentralerna dokumenterar kritik mot bemötande.

– Man för det vidare i organisationen. Det är så att allt det som händer som är negativt ska egentligen ses som ett sätt att kunna bli bättre, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".