Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Piteå/Luleå

Järnväg genom byarna

Publicerat onsdag 20 oktober 2010 kl 05.00
Samråd för järnväg Piteå-Luleå
(1:53 min)
1 av 2
Norrbotniabanans etapp Piteå – Södra Gäddvik. Alternativen för banans sträckning är de gråfärgade områdena. Klicka på bilden så ser du en högupplöst karta!
Urban Eriksson och Jöran Gärtner. Foto: Eleonor Norgren/Sveriges Radio.
2 av 2
Urban Eriksson och Jöran Gärtner. Foto: Eleonor Norgren/Sveriges Radio.

Järnvägsstationer i Norrfjärden, Rosvik och Antnäs kan bli verklighet om Norrbotniabanan byggs.

Boende längs sträckan har nu möjlighet att få information och ge sina synpunkter vid samrådsmöten som hålls.

I går var det möte i Norrfjärden där man bland annat fick veta att man får tycka till om det ska finnas en station på orten.

– Självklart vill jag ha en järnvägsstation, då kan man promenera till station när man ska iväg nånstans. Jag är absolut positiv till att Norrbotniabanan byggs. säger Ingrid Gustafsson i Norrfjärden.

Även om banan inte ännu är finansierad så pågår planeringsarbetet för att hitta den bästa dragningen mellan Piteå och Luleå om det blir aktuellt att bygga. De planerade dragningarna i centrala Piteå och Luleå är redan presenterade. Den som nu är aktuellt är dragningen mellan Piteå och södra Gäddvik.

I förslaget finns tre olika alternativ, där den västliga dragningen inte skulle beröra byarna. Den skulle också bli den billigaste. Den östliga eller blandningen mellan de två är det alternativ som gör det möjligt med järnvägsstationer, men det är också den som kommer att beröra ett känsligt naturområde vid Ersnäs, berättar projektledaren på Trafikverket Jöran Gärtner:

– Den enskilt största frågan är hur vi ska hantera Natura 2000-området vid Ersnäs, det är en väldig utmaning.

Vad det handlar om är det område kring Möröfjärden och in mot Alvik där det finns många fågelarter som trivs och att dra Norrbotniabanan som kräver upp till 40 meters bredd genom det området gör att det kan bli en utmaning.

Nu ska boenden längs sträckan få information och tycka till för att bidra till det som sedan ska bli den slutliga förslaget av dragningen av banan. Men det är många saker att fundera över, inte bara om man som boende vill ha en järnvägsstation.

Det ökade bullret som de 60-talet tåg som planeras trafikera sträckan kommer att ge ifrån sig är också något som de boende får fundera över vad de tycker om.

I går tisdag hölls samrådsmötet i Norrfjärden, i dag är det möte i Rosvik och i morgon Alvik.

Nästa sommar ska utredningen om sträckningen mellan Piteå och Luleå vara klar att presenteras för allmänheten. Men redan nu finns de Norrfjädenbor som hoppas att de i framtiden får hoppa på tåget på hemmaplan.

Folke Englund hoppas att han in framtiden får hoppa på tåget hemma:

– Jag vill ha en järnvägsstation, då kan man bara köpa en biljett och hoppa på tåget. Då behöver man inte bil hela tiden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".