Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrbotten

Här ett tåg som tål kyla

Publicerat tisdag 15 februari 2011 kl 15.56
"Klarar 35 minusgrader"
(1:32 min)
1 av 2
2 av 2

Till hösten drar den nya dagtågtrafiken igång i de fyra nordligaste länen. Idag testades tågen som är specialbyggda för det nordiska klimatet och har en toppfart på 180 kilometer i timmen.

När Norrtåg startar upp den regionala dagstågtrafiken framåt höstkanten är planen att köra fem dubbelturer mellan Luleå och Kiruna och tre dubbelturer mellan Umeå och Luleå.

Med de nya snabbare tågen ligger den beräknande restiden mellan Luleå och Kiruna på 3 timmar och 20 minuter. Sträckan Umeå-Luleå avverkas på 3 timmar och 30 minuter.

– Det är ett relativt snabbt regionaltåg som är gjord för att ha täta stopp. Vi har höjt hastigheten för att klara de restidskrav som finns i trafiken i Norrland med långa avstånd, säger Lars Kleppe, vd för Alstom i Sverige som tillverkad tågen.

Hur klarar de nya tågen kylan?

– De är anpassade för det nordiska klimatet och klarar 35 minusgrader. För att klara snöansamling har vi placerat all elektrisk utrustning på taket för att skydda mot snösprut, berättar Lars Kleppe.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".