Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
NORRBOTTEN

Försvaret söker kulturell kompetens

Publicerat onsdag 9 mars 2011 kl 07.20
"Vi har ju många uppdrag utomlands"
(1:42 min)
1 av 3
Arish Nori vill inte själv ta värvning, men han tycker att det är bra att försvaret söker soldater med olika bakgrunder. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio.
2 av 3
Sindy Robles och Shakila Farhadi är båda födda utomlands men är svenska medborgare. Idag finns inte många soldater i Sverige med deras kulturella bakgrund. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio.
3 av 3
Fredrik Svahn vill se ett svenskt försvar med större mångfald.

Försvarsmakten i Sverige vill rekrytera fler soldater med ursprung i andra länder. En av anledningarna är att man vill åt den språkliga och kulturella kompetensen.

Arish Nori och Sindy Robles är båda i 20-årsåldern och svenska medborgare, men födda utomlands. Därmed hör de till försvarets målgrupp.

– Det är en bra idé, tycker jag. De sänder ju soldater till Afghanistan och andra länder. Då kan det vara bra om de har folk som kan språket, säger Arish Nori.

Sindy Robles tycker också att det är bra om erfarenheter från olika länder får mötas.

– Då får man känna sig mer delaktig i samhället, säger hon.

Och det här är tankar som man är medveten om inom försvaret. Därför påbörjar man nu ett rekryteringsarbete som riktar sig särskilt mot unga människor med ursprung utomlands.

– Vi har ju många uppdrag utomlands där vi möter andra kulturer. Att ha inföddas kunskap gör självfallet att vi kan genomföra våra uppdrag på ett bättre sätt, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten.

Idag har knappt fyra procent av försvarets anställda sitt närmaste ursprung i något annat land än Sverige – jämfört med 19 procent i befolkningen. Det vill man nu ändra på, bland annat genom att göra riktade rekryteringskampanjer.

– Vi har precis inlett det här arbetet. Ett av de konkreta samarbeten som vi har inlett är med Fryshuset i Stockholm, som vänder sig mycket mot invandrarungdomar, säger Fredrik Svahn.

Tanken är att Försvarsmakten ska anordna rekryteringsträffar på Fryshuset senare i år. Men redan under mars månad ska man dra igång en ny informationskampanj och då kommer en del av materialet att vara på något av de språk som talas i Afghanistan.

– Utifrån det hoppas vi få träffa många ungdomar med utländsk härkomst och se hur intresset hos dem är, säger Fredrik Svahn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".