Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrbotten

Webb-TV: Rekordexport på järnmalm

Publicerat fredag 15 april 2011 kl 12.04
"Vi kan nästan köra dubbelt så mycket"
(1:23 min)
Malmtåg på Malmbanan. Foto: Johan Wallqvist

Exporten av järnmalm ökade med hela 77 procent i fjol och är därmed den exportvara som ökar snabbast i Sverige.

Statliga gruvjätten LKAB kör dagligen 80 000 ton järnmalm på malmbanan över fjället mellan Kiruna och Narvik en mycket lönsam transport för staten.

Här i förarhytten på tåg 9914 mellan Kiruna och Narvik så har nu Iore-lokets 12000 hästkrafter dragit 6000 ton järnmalm uppför passet vid svenska Riksgränsen.

Malmbanan är livlinan för den snabbt växande järnmalmsexporten. Gruvjätten LKAB kör tolv tåg per dygn och transporterar så ut den största delen av de 26 miljoner ton järnmalmsprodukter som bolaget exporterade ut i världen förra året.

Det är en dramatisk exportled malmen fraktas på, främst på den norska sidan där järnvägsspåret slingrar sig fram högt upp på bergväggen på vägen ned mot Narvik och Atlanten.

I förarhytten framgår det tydligt hur små marginaler det handlar om: En meter på vänster sida om spåret, fjällets bergvägg. En meter på höger sida, ett lodrätt stup på 500 meter ned till havsfjorden.

Med över 6000 ton malm i ryggen och snö på spåret så gäller det att bromsa i tid. Minsta misstag på fel ställe och katastrofen är ett faktum. Men säkerheten uppges vara på topp och den högalpina svensk järnmalmsexporten är en lönsam affär för staten.

Med dagens priser gör LKAB en vinst före fraktkostnad med drygt 1000 kronor per ton järnmalmspellets som körs över fjället. När inte snölaviner eller underhållsarbeten på sommaren stoppar tågtrafiken, gör LKAB en vinst med cirka 6 miljoner kronor per tåg och drygt 70 miljoner kronor per dag, visar vår granskning.

Totalt sett ökade värdet av den svenska exporten av järnmalm med hela 77 procent i fjol, enligt SCB. Det är mest av alla exportgrenar. Även exporten av andra råvaror som koppar, aluminium och guld ökade.

Det kan jämföras med export av till exempel lastbilar och pappersmassa som ökade med 28 respektive 26 procent.

Nu etablerar sig flera gruvbolag i Norrbotten som också vill köra järnmalm till Narvik.

Men det finns bara ett spår på Malmbanan och LKAB:s planer på ökad produktion gör Malmbanan till en trång flaskhals.

- Den stora frågan är kapacitetsfrågan. Idag är ju kapaciteten begränsad till ett antal tåg, men expansionen kan ju innebära att vi kör nästan dubbelt så många tåg i slutändan, säger Göran Heikkilä, logistikchef på LKAB.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".