Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Affärsetik ska förbättra NCC:s skamfilade rykte

Publicerat tisdag 28 september 2004 kl 16.05

De stora byggföretagen i Sverige har varit inblandade i en rad skandaler under de senaste åren. Ett av de stora företagen - NCC - har tvättat sin smutsiga byk och arbetar nu med att förbättra sitt rykte och återerövra förtroendet för företaget.

Med ledorden ärlighet, respekt och tillit har NCC:s anställda fått delta i samtalsgrupper för att finna fram till en gemensam grund att stå på. Alla anställda i företaget ska ta ansvar och koncentrera sig på sin uppgift.

Så ska lönsamma affärer ros i land - är det tänkt - men Mikael Lundqvist, som är affärschef i Norrbotten, säger att ett projekt inne i företaget, för att förändra de anställdas värderingar, inte räcker för att tvätta bort byggbranschens dåliga rykte.

- Självklart inte, det vi bland annat jobbar vidare med är att inleda partnerskap med beställarna av de uppdrag vi har, så att vi gemensamt sätter projektet i centrum och genomför det på bästa sätt. Det är ett av flera sätt att bygga upp förtroendet, säger Mikael Lundqvist.

Roger Larsson, som är en av NCC:s anställda, har jobbat i byggbranschen sedan slutet av 1950-talet och han tycker att värderingsprojekt i och för sig har sitt värde, men säger att jobben erövras av de företag som har lägsta priserna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".