Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrbotten

Skolor köpte reklam för 42 miljoner

Publicerat onsdag 22 augusti 2012 kl 05.57
"Shit jag får en dator"
(1:37 min)
1 av 2
Sofia Söderlund och Jennifer Nilsson går gymnasiet i Luleå. Foto: Lisa Linder Lindberg / Sveriges Radio
2 av 2
Några av de påkostade broschyrer som ska locka till gymnasiestudier. Foto: Maja Suslin / SCANPIX

I kampen om eleverna tar gymnasierna till allt större lockerbjudanden.

Skolorna satsar även allt mer pengar på reklam riktat till niondeklassare.

Gratis datorer och utlandsresor i flashiga annonstidningar.. är exempel på reklam som nioendeklassare får för att kunna välja gymnasium. Förra året köpte gymnasieskolor reklam för 42 miljoner kronor - det dubbelt så mycket som 2009.

Orsaken till att mer pengar läggs på reklam är det finns flera gymnasieskolor samtidigt som det är färre elever som går på gymnasiet nu, eftersom elevkullarna minskar.

Men reklam på nätet, lön till reklambyråer och kostnader för den tid skolans personal lagt ner är INTE inräknande i pengarna som gymnasiet lägger på reklam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".