Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga pengar till Norrbotniabanan – men effektivare malmtransporter

Uppdaterat fredag 14 juni 2013 kl 13.04
Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 11.11
Foto: Alf Lindbergh/Pressbilder.

Trafikverket överlämnade i dag sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025. I Norrbotten planeras åtgärder för effektivare malmtransporter, kapacitet på järnväg samt satsning på trafiksäkerhet och framkomlighet på vägarna - men den innehåller inga pengar till Norrbotniabanan.

Planen bygger på regeringens infrastrukturproposition och Trafikverkets kapacitetsutredning. Förslaget har tagits fram i samverkan med kommuner, näringsliv, regionala företrädare och andra myndigheter.

– I första hand vill vi vårda den infrastruktur vi har och använda den mer effektivt. Vi ska också bygga om och bygga nytt för att utveckla samhället, samt utveckla nya lösningar tillsammans med andra, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Den nationella planen för transportsystemet innehåller åtgärder för 522 miljarder kronor samt ytterligare cirka 80 miljarder kronor genom banavgifter, medfinansiering och trängselskatt.

– Önskemålen, kraven och behoven är större än våra resurser. Det betyder att kraftfulla prioriteringar gjorts och att vi i första hand prioriterar drift- och underhållsåtgärder och att åtgärda brister i transportsystemet, framhåller Gunnar Malm.

Bland annat dessa projekt föreslås i Norrbotten 2014-2025:

  • Rustning av befintlig väg Kaunisvaara - Svappavaara
  • Fortsatt utredning järnväg Kaunisvaara – Svappavaara, detta efter att Trafikverket dragit slutsatsen att en sådan järnvägsförbindelse har stor förväntad nytta för samhället
  • Utredning farled Luleå hamn
  • Utredning ökad kapacitet Kiruna - Riksgränsen
  • Upprustning/förlängning av bangårdar
  • Trimningsåtgärder, spårbyten, kontaktledningsbyten
  • Mötesseparering på E4 för ökad trafiksäkerhet
  • Åtgärder på E10 för förbättrad trafiksäkerhet och framkomlighet, t ex ombyggnad av Muorjevaarabackarna, breddning av broar, trafikplats, GC-väg Skaulo
  • Mötesfri väg E10 Morjärv – Svartbyn

Däremot nämns inte Norrbotniabanan i den nya Trafikplanen.

Planen går nu ut på remiss. Senast 1 oktober 2013 ska dessa lämnas till Näringsdepartementet. Regeringen tar beslut om planen 2014 efter att ha informerat riksdagen. Trafikverket har sedan uppdraget att genomföra den nya planen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".