Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vetenskap

Forskar om minskat buller och slitage på järnvägen

Publicerat torsdag 20 juni 2013 kl 09.23
1 av 2
Matthias Asplund på Trafikverket vid smörjstationen längs malmbanan i Sävast. Foto: David Zimmer
2 av 2
Här sprutas smörjmedlet på tåghjulen och tas med cirka tre kilometer läng rälsen. Foto: David Zimmer

Nu ska Luleå tekniska universitet göra ett forskningsprojekt där man minskar friktionen genom smörj av järnvägsräls.

På sin teststräcka i Sävast ska forskarna i två år ska samarbeta med bland annat Trafikverket och LKAB. Målet är att minska slitaget på järvägsspår och hjul, plus att man ska få mindre buller från tågen.

Genom att spruta smörjmedel på tåghjulen så sätts smörjan också på rälsen. Lagom mycket förstås så att inte tågsettet börjar slira. Vinsten blir ett mindre slitage, både på tågen och på rälsen något som i det större perspektivet gör att kapaciteten kan öka på den idag mycket hårt trafikerade malmbanan mellan Luleå och Narvik berättar Mattias Asplund.

- Vi får mer järnväg för pengarna. Istället för att reparera och serva kan vi köra istället.

Det gråa och klibbiga smörjmedlet är vattenvaserart och sprutas ut i från stationen i Sävast som drivs med vind och solenergi. I två år ska testerna med att smörja järnvägsrälsen pågå längs malmbanan.
- Malmbana är extrem, Vi kör mest, längst och tyngst här, Lyckas vi med någonting här så kommer det garanterat fungera mycket bra på andra ställen också, säger Matthias Asplund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".