Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"När måste Narvik liksom Kiruna flyttas för malmens skull?"

Publicerat söndag 14 juli 2013 kl 09.08
"kapaciteten räcker inte på längre sikt"
(1:42 min)
Malmhamnen i Narvik. Foto: Magdalena Martinsson/Sveriges Radio

Nu är det fler som vill komma åt den norrbottniska järnmalmen. Tromsö i Nordnorge vill bli utskeppningshamn nu när nya gruvor startas.

– Narvik kommer att bli mättat. Det kommer inte att finnas plats för mer malm. Narvik som stad blir full. I Kiruna flyttas en del av staden för att gruvdriften ska utvecklas. När kommer Narvik i samma situation? Jag tror inte att man på ett tillräckligt bra sätt har analyserat konsekvenserna av detta, säger Tromsös hamnchef Halvar Pettersen.

Med gigantiska fartyg mitt i centrum är Narvik redan i dag ganska mycket av en omlastningsterminal för järnmalm. Staden ligger mitt emellan LKAB:s och Northlands malmhamnar.

– Det finns ingen stad i Norge som har såhär stora fartyg mitt i centrum, säger Narviks hamnchef Rune Arnøy.

Norrbottniska gruvföretag planerar att mer än fördubbla exporten över Narvik inom sju år. Plus att finsk malm också är på väg.

– Det är spännande och det är krävande. Men vi har en tro på framtiden så det här ska vi få till, säger Rune Arnøy.

Hamnchefen Halvar Pettersen i Tromsö är dock skeptisk till att det blir lyckat att klämma in ytterligare stora mängder malm i Narvik. I Tromsö byggs hamnen just nu ut för över en halv miljard norska kronor och det finns plats för nya stora malmhamnar också, enligt Halvar Pettersen. Problemet är att det fortfarande saknas en järnväg till Tromsö som skulle kunna frakta malmen.   

– Det finns faktiskt planer på en ny järnväg. Vi deltar gärna i diskussionerna. Och gör eventuellt investeringar för att kunna betjäna svensk och finsk malm, säger Halvar Pettersen.

– Ska man bygga dubbelspår på den gamla malmbanan till Narvik eller ska man satsa på att bygga en ny järnväg som är dimensionerad för de behov man har och som kommer att komma i framtiden? Även om det blir dubbelspår till Narvik så kommer inte kapaciteten att räcka till på längre sikt, säger Halvar Pettersen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".