Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
GÄLLIVARE / ARVIDSJAUR

Flygbolaget Nextjet måste skärpa sig

Publicerat onsdag 14 augusti 2013 kl 10.57
Arkivbild: Arvidsjaurs flygplats. Foto: Sveriges Radio.

Flygbolaget Nextjet, som trafikerar bland annat trafikerar Gällivare och Arvidsjaurs flygplatser, måste bli bättre på att informera resenärerna om sina rättigheter till kompensation vid förseningar eller nekad ombordstigning. Det framgår av ett föreläggande från Konsumentombudsmannen som bolaget godkänt.

Under förra hösten gjorde Konsumentverket inspektioner på bland annat Arlanda och Karlstads flygplats och noterade att Nextjet inte levde upp till lagens krav om information till resenärerna.

Ifall Nextjet bryter mot Konsumentombudsmannens krav igen hotar ett vite på en halv miljon kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".