Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Jiellevárri/ Gällivare

Lars-Ola Jannok: Tårarna bara rinner ner för kinderna

Publicerat onsdag 30 april 2014 kl 06.38
Lars-Ola Jannok: Det var som ett blodbad
(6:19 min)
1 av 4
En av renarna var fortfarande vid liv, men med benen avkapade. "Den såg på mig och vädjade att; avliva mig så slipper jag plågas här", säger Lars-Ola Jannok. Foto: Lars-Ola Jannok
2 av 4
Flera renar hade kastats långt vid sidan av rälsen. Foto: Lars-Ola Jannok
3 av 4
Foto: Lars-Ola Jannok
4 av 4
Renägaren Lars-Ola Jannok var först på plats. Foto: Anneli Kråik Jannok

Renägaren Lars-Ola Jannok var en av de första på plats där 22 renar hade blivit påkörda av tåget, längs malmbanan mellan Kiruna och Gällivare.

-- Man känner bara en uppgivenhet, säger Jannok som samtidigt är förbannad över att ingenting görs för att stoppa tågdöden.

Det var i närheten av Fjällåsen som tåget körde över 22 stycken renar, de flesta av dem var vajor som var på väg till kalvningslandet efter en ovanligt hård vinter.

 – De har bara några meter kvar innan de är över järnvägen, så faller de på målsnöret och där ligger de med uppfläkta bukar och de ofödda kalvarna på spåret, man blir så arg och besviken att tårarna bara rinner nerför kinderna, säger Lars-Ola Jannok.

Lars-Ola Jannok beskriver att förlusten blir flera gånger större när just vajor dödas av tåget, renägarna får ersättning för enbart de dödade vajorna, men inte för de ofödda kalvarna.

 – Och det är ju inte bara i år som de här vajorna skulle ha fött kalvar, utan även kommande år, och de skulle ju ha fött fler vajor som i sin tur skulle ge fler kalvar.

Det är andra gången i vinter som det sker en stor olycka av det här slaget längs den här sträckan, i januari dödades närmare 50 renar av tåget. Lars-Ola Jannok säger att de i samebyn gör allt som står i deras makt för att hålla renarna från spåret, men det räcker inte.

Enligt honom finns det bara en lösning och det är att bygga stängsel och så kallade ekodukter över eller under järnvägen, så att renarna kan passera.

 – Det är mitt budkap till Trafikverket, det blir billigast för alla för då minskar renpåkörningarna, det kan jag garantera.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".