Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Callcenterbranschen ska granskas

Publicerat torsdag 18 april 2002 kl 07.11
Arbetsmiljön i den snabbt växande callcenterbranschen ska nu granskas närmare av Arbetsmiljöinspektionen. Ett 70-tal företag i landet ska besökas under hösten varav tio av dem i Norrbotten.
Skälet till granskningen är, enligt projektledaren Christina Jonsson vid Arbetsmiljöverket i Stockholm, att ohälsan ökar i den typ av arbete som finns i callcenterbranschen - starkt styrt och bundet arbete vid bildskärm och telefon. Idag arbetar omkring 1 200 personer i callcenterföretag i Norrbotten och även här har Arbetsmiljöinspektionen sett att anmälningarna om arbetsskador ökar. Christina Jonsson framhåller dock att callcenterföretagen inte är sämre än andra företag när det gäller arbetsmiljön. -Däremot finns det kända riskfaktorer som vi vill få branschen att förebygga, säger hon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.