Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Callcenterbranschen ska granskas

Publicerat torsdag 18 april 2002 kl 07.11
Arbetsmiljön i den snabbt växande callcenterbranschen ska nu granskas närmare av Arbetsmiljöinspektionen. Ett 70-tal företag i landet ska besökas under hösten varav tio av dem i Norrbotten.
Skälet till granskningen är, enligt projektledaren Christina Jonsson vid Arbetsmiljöverket i Stockholm, att ohälsan ökar i den typ av arbete som finns i callcenterbranschen - starkt styrt och bundet arbete vid bildskärm och telefon. Idag arbetar omkring 1 200 personer i callcenterföretag i Norrbotten och även här har Arbetsmiljöinspektionen sett att anmälningarna om arbetsskador ökar. Christina Jonsson framhåller dock att callcenterföretagen inte är sämre än andra företag när det gäller arbetsmiljön. -Däremot finns det kända riskfaktorer som vi vill få branschen att förebygga, säger hon.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".