Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

E10: Muorjevaarabacken kan byggas bort

Uppdaterat onsdag 10 december 2014 kl 15.32
Publicerat onsdag 10 december 2014 kl 15.08
Trafikverket: Olyckorna beror inte på väglaget
(4:47 min)
Tankbil tvärs över vägen i Murjevaarabacken på E10:an. Foto: Lyssnarbild.
Tankbil tvärs över vägen i Murjevaarabacken på E10:an. Foto: Lyssnarbild.

E10:an var avstängd under flera timmar på grund av att en lastbil hamnat på tvären i Muorjevaarabacken mellan Gällivare och Kiruna. Nu svarar Fredrik Rosendahl på Trafikverket på kritiken.

Väglaget har varit besvärligt på många håll under dagen och som många gånger tidigare inträffade en olycka på E10:an mellan Gällivare och Kiruna i den omtalade Muorjevaarabacken. 

Vägen var avstängd under flera timmar och bilister blev stående i långa köer. Många riktar nu skarp kritik mot Trafikverket, både för vägens standard, men även för underhåll och beredskap. 

Röster om E10:an och underhållet på vår Facebook-sida

Igår var information om bärgningsarbetet under kritik. Fick ej all information om man kunde passera där. Fick köra en längre väg för att ta sig till Gällivare

Vardagsmat på en av Sveriges farligaste vägar!!

Vad blir följderna för en chaufför av ett tungt fordon som i detta väglag kör förbi skyltar med uppmaning att montera snökedjor. Då man sedan orsakar fara olägenheter och kostnader för övriga trafikanter pga sin vårdslöshet?

Det är väl stopp där stup i ett varför inte bygga 2 vägfiler till där så det inte blir stopp där så ofta.

Fredrik Rosendahl på Trafikverket bemöter kritiken i P4 Norrbotten: 

– I Muorjevaarabacken har vi haft stora problem och det jobbar vi väldigt intensivt med, både kortsiktigt med väghållning men även långsiktigt där vi tittar på en omdragning, säger Fredrik Rosendahl, chef för vägunderhållet i Norrbotten.

Han kan dock inte svara på när det blir av då det handlar om en budgetfråga, men han säger att projektering pågår. Han har heller inget svar på varför bärgaren dröjde så länge i dag. 

Rosendahl poängterar att de växlande temperaturerna kring nollstrecket försvårar halkbekämpningen, men han ifrågasätter samtidigt kritiken mot vägunderhållet i det aktuella fallet:

– Våra friktionsmätningar visar att väglaget varit godkänt, likafullt är vi ute nu och sandar för att minimera riskerna. Men generellt beror de här händelserna inte primärt på väglaget, säger Fredrik Rosendahl.

Lyssna på hela intervjun i ljudklippet!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".