Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luleås kommunalråd kritiserar utebliven upprustning av stambanan

Publicerat fredag 19 december 2014 kl 07.05
Niklas Nordström, kommunalråd Luleå (S). Foto Stig-Arne Nordström/Sveriges Radio.
Niklas Nordström, kommunalråd Luleå (S). Foto Stig-Arne Nordström/Sveriges Radio.

Det blir inget byte av spår på norra delen av stambanan i Övre Norrland, meddelar Trafikverket. Enligt Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) är det en prioritering som skadar näringslivet, inte bara i Norrland.

När riksdagen för ett par veckor sedan röstade igenom allianspartiernas budgetförslag innebar det att Trafikverket inte får de 1,2 miljarder kronor extra per år till drift och underhåll som tidigare aviserats. Nu får de istället hålla tillgodo med grundanslaget om 6,8 miljarder kronor per år.

De projekt som verket hade börjat planera för, men nu lägger vilande, är bland annat byte av spår mellan Bastuträsk och Boden på norra delen av stambanan i Övre Norrland. Den sträckan körs idag i lägre hastiget för att inte orsaka mer skador på tåg och räls. Det har också skapat stora förseningar.

När upprustningen nu skjuts på obestämd framtid är det olyckligt för industrin i hela Sverige, menar Niklas Nordström (S), som är kommunalråd i Luleå.

– Infrastrukturen är ju en viktig bärare av industrins verksamhet. Så det måste helt enkelt fungera. Staten gör ju sig själv en otjänst om man inte ser till att vår exportindustri kan sälja sitt gods, för det ger intäkter till Sverige, säger han.

Niklas Nordström säger sig också vara väldigt orolig, då mycket av basindustrins gods inte transporteras på något annat sätt än på järnvägen.

Andra projekt som skjuts på framtiden är en satsning på information till tågresenärer som upprustning av stationer, nya klockor och informationsskldar och en upprustning av regionala banor som idag främst trafikeras av godståg.

Om beslutet att skjuta underhållet på framtiden också innebär att fler tåg måste sänka hastigheten för att kunna köra säkert, är för tidigt att säga, säger Anna Lihr, som är presschef vid Trafikverket.

– Ja det kan bli aktuellt med hastighetsnedsättning. Vad vi gör då är att vi gör så kallad syn av banan för att se i vilken skick den är i. För att se om det behövs, sänka hastigheten för att undvika att den ytterligare skadas eller att det blir mer påverkan på banan, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".