Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tullen ska stoppa olaglig alkoholimport

Publicerat torsdag 1 januari 2015 kl 09.22
Svårare spritimport
(1:31 min)

Beställningen av alkohol från utlandet via internet ökar. Norrlänningar är de flitigaste importörerna.Men nu försöker tullverket få stopp på majoriteten av privatimporten via nätet. Den del som sker olagligt då den inte skattas.

Sune Rydén, nationell specialist på alkohol och tobak på Tullverket säger att det är ovanligt att folk skattar för sin internetsprit.

- Det är många år sedan vi hittade någon som faktiskt hade betalat skatt under våra kontroller, det händer i princip inte, säger han.

Det är lagligt att importera alkohol inom EU om man betalar svensk alkoholskatt.

Vissa bolag betalar svensk skatt åt sina kunder, men det är ovanligt. Om de inte gör det ska privatpersonen i så fall själv föranmäla importen och betala skatt enligt Titti Campalto, sektionschef Skatteverket.

- Det finns en blankett på vår hemsida som man ska använda, fylla i och skicka in till oss. Sedan ska skatten betalas innan varorna börjar fraktas till Sverige, säger hon.

Men en orsak att folk inte gör rätt kan vara att det då blir dyrare att importera alkohol via internet,än att handla på systembolaget.

- Det som händer då är att man först betalar alkoholskatt i det landet och sedan svensk alkoholskatt, säger Titti Campalto.

Går det inte att göra något åt det då, ska det verkligen vara dyrare?

- Så länge skattesatserna ser olika ut i medlemsländerna i EU så kommer det här att vara ett problem, säger hon.

För att komma åt skattesmitare har nu Tullverket påfört även fraktbolagen avgifter när de transporterar oskattad alkohol. Det har gjort att många fraktbolag har backat ur. Av de stora bolagen har redan Bussgods, Schenker och DHL backat ur. I dagarna backar även Postnord ur, enligt Sune Rydén.

- Från 2013 kan vi göra besök i deras lokaler och beslagta alkoholtransporter, de får då betala 20 procent i transportskatt för oskattad alkohol och det blir för dyrt, de flesta bolag har nu backat ur.

Men finns då inte en öppning för nya bolag att ta deras plats?

- Det är få bolag som har ett rikstäckande distributionsnät, när vi får de sista transportörerna att sluta med alkoholtransporterna då blir det mycket svårt att importera oskattat sprit, säger Sune Rydén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".