Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Luleå

Färre unga idrottar på grund av toppning

Publicerat onsdag 7 januari 2015 kl 13.07
Ledaren Johanna Augustsson i Luleå: Alla lika mycket värda
(1:32 min)
Luleå fotbollsskola. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.

Den ivriga jakten på pokaler, cupvinster och medaljer inom barn- och ungdomsidrott som gör att lag toppas är enligt Riksidrottsförbundet en av anledningarna till att färre unga idrottade 2013 jämfört med 2004.

Vad tycker du om toppning och vilka är dina erfarenheter? Kommentera i artikeln, mejla eller använd #bänkad i sociala medier

Riksidrottsförbundets siffror visar att allt fler barn och unga som håller på med idrott inom det traditionella föreningslivet slutar eller slås ut från sin idrott. Jämfört med 2004 var det förra året tolv procent färre som idrottade i Sverige och i Norrbotten 22 procent färre.

Johanna Augustsson på IFK Luleå tränar tjejer i fotboll och blev vald till Årets ungdomsledare i Norrbotten 2014. Hon växte upp i en idrottsfamilj och har hållit på med fotboll sedan hon var åtta år gammal. Hon är helt emot toppning för idrottare under 15 år.

– Jag och min tränarkollega Jenny Kostenius (också vald till Årets ungdomsledare i Norrbotten 2014, reds anm.) tycker att det är fel och vi tror inte att det skulle få fram fler elitidrottare om man började toppa lag med till exempel 11-åringar, förklarar hon.

Tillsammans med Jenny Kostenius tränar Johanna Augustsson fotbollsflickor som är nio-tio år och sju år. Ledstjärnan är allas lika värde och att alla ska få spela lika många minuter varje match.

– Den största vinsten är flickornas goda självkänsla. De är nog så snabba själva på att sätta etiketter på sig sig och lagkamraterna om vilka som är "bra" och mindre utvecklade, så vi vuxna ska inte spä på det, menar Johanna Augustsson.

Hur gör ni då för att stimulera dem som är på en högre nivå än de andra?

– Det gäller att planera träningarna väl och också lägga in moment som är så svåra att de är en utmaning för den som är mer utvecklade. Där får man som tränare jobba mer med att stötta dem som inte har det så lätt så att även de kan göra de här övningarna, säger Johanna Augustsson. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".