Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Isbrytarens första uppdrag

Uppdaterat fredag 16 januari 2015 kl 13.03
Publicerat fredag 16 januari 2015 kl 11.11
Atles befälhavare Karl Herrlin
(1:25 min)
Isbrytaren Atle, utanför Luleå
Isbrytaren Atle. Foto: Sjöfartsverket.

Nu är vintern här på allvar. I går inledde isbrytaren Atle isbrytarsäsongen.

Från i tisdags har Atle varit redo att med kort varsel rycka ut för att assistera fartyg. Det första uppdraget kom redan i går, då bulkfartyget Altamar fick assistans genom isen ut från hamnen i Luleå.

– Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning. 

Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav. 

– Det är mest is på den finska sidan. Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sedan tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne.  

Den gångna isvintern, 2013/14, bedöms som mycket lindrig för vintersjöfarten. 

Fakta om isbrytning

  • Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in. 
  • Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark. 
  • Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. 
  • Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. 
  • Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Fakta om Atle 

Atle är en av de fem statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Hon är byggd 1974 av OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren. 

  • Längd: 104,7 meter 
  • Bredd: 23,8 meter 
  • Djupgående: 8,30 meter 
  • Deplacement: 7800 ton 
  • Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".