Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lista: Så tycker kommunerna om betyg i årskurs fyra

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 17.02
"Vi kommer inte att ansöka om politiken får bestämma"
(1:37 min)
Ett skriftligt omdöme överlämnas till förälder. En skolpojke tittar på. Illustration: Simon Leijnse.
Illustration: Simon Leijnse.

Ingen Norrbottenskommun vill införa betyg från årskurs fyra, det visar en rundringning som P4 Norrbotten har gjort.

Det var i onsdags som regeringen och alliansen kom överens om att testa betyg från årskurs fyra på 100 skolor i Sverige. Men av 13 kommuner i Norrbotten som svarat på vår rundringning så vill ingen vara med i försöket. Det sågas till och med på flera håll.

Så svarar kommunerna:

  • Arjeplog - Britta Flinkfeldt Jansson (S):
    Nej. I min bok är betyg från årskurs fyra komplett meningslöst. Snarare att man kan känna sig utslagen. Om det finns lärare och föräldrar skulle vill testa har man rätt att ansöka.

  • Arvidsjaur - Britt-Inger Hedman (V):
    Nej. Vi har sagt nej som remisskommun och jag skulle inte tro att vi ändrat uppfattning. Forskningen är entydig och finns inget som säger att resultaten blir bättre.

  • Boden - Britt-Marie Logger-Andrén (S):
    Nej. Finns det intresse ska man inte hindra det. Jag är inte för betyg från årskurs fyra. Barn ska få vara barn och tror inte de blir duktigare i skolan genom betyg från årskurs fyra.

  • Gällivare - Eva Alriksson (M):
    Oklart. Jag kommer lyfta det i min nämnd. Vi har en ny politisk konstellation här i Gällivare så det är många att ta hänsyn till.

  • Haparanda - Bengt Westman (S):
    Nej. Tror inte det kommer rekommenderas. Ser inte någon större vits i att redan i årskurs fyra sätta betyg. Det händer en hel del mellan fyran och sexan.

  • Jokkmokk - Sven Holmqvist (S):
    Oklart. Jag passar och har bara en personlig åsikt. Visst är betygen en bra värdemätare men grejen är att det blir ännu tyngre för skolan att göra det man egentligen ska, lära barn.

  • Kalix - Sven Nordlund (MP):
    Oklart. Vi har ju inte tagit ställning på det sättet. Tror inte det gör någon nytta för eleven. Ett betyg är bara ett konstaterande att du får ett C till exempel. Tror mer på bedömningar.

  • Kiruna - Roger Suup (S):
    Nej. Skolan ska ta till sig forskning och jobba utifrån vetenskaplig grund. Mot den bakgrunden kan det kännas märkligt med den här kompromissen. Om vi får förfrågan säger vi sannolikt nej.

  • Luleå - Carina Sammeli (S):
    Nej. Vi försöker ha en skola som bygger på forskning och beprövad erfarenhet, då är det snarare tvärtom. Betyg befäster den roll du redan har. Om du är högpresterande fortsätter du med det, om du är lågpresterande fortsätter du med det.

  • Pajala - Åke Johdet (S):
    Nej. Vi kommer nog inte ansöka om politiken får bestämma. Lärarkåren och föräldrar är ju emot de flesta.

  • Älvsbyn - ej svar

  • Överkalix - Peter Larsson (M)
    Oklart. Det är inget som vi har diskuterat.

  • Övertorneå - Åke Fagervall (NS)
    Oklart. Vi har inte hunnit tänka alls över den här frågan. Vi kommer att behandla den frågan så fort jag får tag på förvaltningschefen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".