Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klimatutmaningens svar finns i Piteå

Publicerat måndag 30 november 2015 kl 05.40
Volvo har kört 150 000 mil på biobränslet
(1:58 min)
Rikard Gebart, LTU
Rikard Gebart, professor i energivetenskap vid Luleå tekniska univsersitet ska uppvakta energiministern för att försökra säkra pilotanläggningen. Foto: Per Vallgårda, Sveriges Radio

Klimatmötet i Paris som inleds i dag handlar om hur koldioxidutsläppen ska kunna minska. Vid LTU Green fuels i Piteå finns redan en del av svaret.

Forskningsanläggningen i Piteå drivs av bland andra Luleå tekniska universitet. Den ligger granne med Smurfit Kappas massafabrik och utnyttjar en restprodukt därifrån, svartlut.

Svartluten förgasas och omvandlas till syntetiskt bränsle, exempelvis dimetyleter, förkortat DME

– I vår process så gör vi metanol i ett första steg och sedan gör vi om metanolen till dimetyleter, DME. Både metanol och dimetyletanol är motorbränslen, berättar Rikard Gebart, professor i energivetenskap.

Fungerar det här i praktiken?

– Ja, det är testat jättemycket. Volvo är med i vårt projekt och de har kört sina lastbilar mer än 150 000 mil på dimetyleter.

Men anläggningen riskerar nedläggning, och det kan försvåra möjligheten att nå riksdagens mål om ett fossilfritt transportsystem 2030.

– Den teknik som har utvecklats i Piteå, den är, så vitt vi kan se det, väldigt klimateffektiv, säger Anders Lewald, senior rådgivare i tranfportfrågor vid Energimyndigheten.

Vad skulle det få för följder om anläggningen läggs ned?

– Behöver vi biodrivmedel av effektiv karaktär snart så är det negativt, naturligtvis, säger han.

Men nu hotas alltså anläggningen av nedläggning eftersom forskningsanslagen från Energimyndigheten tar slut nästa år. Därför varslades samtliga 18 anställda om uppsägning förra veckan.

Myndigheten tvekar inför fortsatt finansiering, bland annat för att intresset från industrin att gå in i projektet är begränsat. Något som beror på oklarhet om vad samhället tänker göra för att främja en övergång till förnyelsebara fordonsbränslen.

Anders Lewald tror att samhället måste gå in med styrmedel om det ska bli lönsamt att producera biobränslen. Då skulle de kunna ta marknadsandelar från diesel och bensin.

– Sverige har traditionellt jobbat med skatterduktion, men det finns också kvotplikt och reduktionsplikt som andra styrmedel, som är vanliga, säger han.

Rikard Gebart ska i dag uppvakta energiministern i regeringskansliet.

Vad vill du att Ibrahim Baylan ska göra?

– Två saker. Dels att han med alla medel som han har sätter högsta fart för att få till stånd ett regelverk som stimulerar till produktion av förnybara drivmedel. Dels att vi behöver hjälp att hålla liv i anläggningen till dess att vi får fart på den industriella utvecklingen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".