Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få följer nya restaurangregler för allergiker

Publicerat torsdag 10 december 2015 kl 22.29
Dålig skyltning på restauranger för allergiker
(1:31 min)
Sedan den 13 december 2014 är det i praktiken krav på att ha en sådan här allmän allergiinformationskylt på alla restauranger. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.
1 av 2
En sån här allergiskylt är numera i praktiken ett krav för restauranger att ha. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.
Viss skyltning finns, men den som är allergisk måste också fråga oss, säger Maria Wei på restaurang Waldorf i Luleå. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.
2 av 2
Viss skyltning finns, men den som är allergisk måste också fråga oss, säger Maria Wei på restaurang Waldorf i Luleå. Foto: Anna Torgnysdotter/SR.

Det har gått ett år sedan alla restauranger blev skyldiga att upplysa sina gäster om deras mat innehåller ämnen som är särskilt känsliga för allergiker. Än så länge är det få restauranger som helt förstått och följer det nya regelverket. 

Inte ens hälften av de 16 restauranger som P4 Norrbotten undersökt har satt upp den allmänna skylt som numera i praktiken krävs, som en del av det nya regelverket. 

− Som idag har vi panerad fisk idag ser jag. Det är också samma sak, det är linsmjöl, konstaterar Lena Nordensköld, en restaurangchef på en av Luleås många lunch- och middagsrestauranger.

Men det finns ingen allmän skylt till allergiker?

− Nej, det har vi inte.

Känner du till att i praktiken behöver man ha en sån?

− Nej det känner jag faktiskt inte till.

Bara en dryg tredjedel - motsvarande 6 av de 16 restauranger - i Luleå, Kiruna och Kalix som P4 Norrbotten har besökt, hade en allmän allergi-informationsskylt uppsatt i lokalerna, alternativt en detaljerad skriftlig info till kunderna om vilka ingredienser som fanns med i deras mat. Detta trots att alla restauranger och caféer som serverar mat är skyldiga att upplysa kunderna på det här sättet sedan ett år tillbaks. Och förstås också ha koll på vad som finns i maten.

Regelverket är till och med skrivet så att restauranggästen även ska "bjudas in" till att få reda på innehållet i maten, förklarar Lena Wallin, expert på Livsmedelsverket.

− Vi säger också att konsumenten inte ska behöva fråga först, utan man ska inbjuda till en förfrågan. Antingen måste man säga det till varje restaurang-gäst, eller så har man en skylt där det står "Är du allergisk, fråga personalen vad som ingår i rätterna".

Så det räcker inte bara att restaurangen säger att gästen som är allergisk får fråga?

– Nej, det räcker inte nu när vi har den här lagstiftningen. Utan de ska verkligen kunna få det här, utan att behöva fråga, säger Lena Wallin, expert för skyltning på Livsmedelsverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".